Jameszoo klaar voor Lowlands

"Een toffe set begint voor mij bijvoorbeeld knallend en eindigt met tien minuten kippengeluiden"

Pepijn van Gils ,

Sinds zijn doorbraak op Noorderslag in januari dit jaar is het er niet bepaald rustiger op geworden voor de producer-performer Mitchell van Dinther a.k.a. Jameszoo. Die eerste grillige live-set leverde hem meteen boekingen op voor Mortel Mozaique en 5Days Off. Het aantal verzoeken voor collabo's is te lang om in te willigen en vliegt momenteel tussen de optredens van studio naar studio. Vanavond staat hij tijdens Indiestad in Bitterzoet om zijn ontwikkeling aan het Amsterdamse publiek te tonen.

Spanningsboog
Wie al bekend is met het werk van Jameszoo, weet dat hij een muzikale alleseter is. Met zelf ingespeelde samples, soulfragmenten en zelfs dancehallgeluiden bestookt hij het luisterend oor. Er is vanavond echter wel een groot verschil met de eerdere sets die hij neerzette. Stond hij op Noordeslag nog met een hand vol bij elkaar geraapte samples, die hij de toehoorder om de paar minuten naar het hoofd smeet, vanavond is de selectie en de dosering waarmee hij het publiek uitdaagt nauwkeuriger. "Op zich houd ik echt van alle soorten muziek. Dat was nog altijd in de set van vanavond te horen. Maar voor een leek gingen mijn optredens de laatste maanden wat te weinig een bepaalde richting op, te weinig spanningsboog als het ware. Ik heb gemerkt dat hoe meer ik mij daar op toeleg, des te meer ik het publiek meekrijg."

Met deze laatste stap in zijn live-act bewijst Jameszoo, in tegenstelling tot de eerste sessie op Noorderslag, het publiek ook te kunnen verleiden tot een intuïtieve bounce of lean-back en lijkt hij definief klaar voor de X-Ray of de Bravo op Lowlands. Van Dinther "Ik zou daar natuurlijk ontzettend graag staan."

Bijna alles wat je tijdens zijn set hoort zijn zelf opgenomen samples. "Je hoort niet meer terug wat het orginele geluid is, omdat ik het tempo, de toonhoogte compleet verdraai. Ook daar maak ik weer lagen van. Laag op laag, op laag, zo krijg je dit organische resultaat. Dimlite is hierin mijn grote voorbeeld geweest, mijn grote held. Op een album willen mensen vooral verrast worden, maar live liever niet. Zij willen net als in een slechte film dat er op een gegeven moment gezoend wordt, en dat het uiteindelijk allemaal goedkomt. Zelf lijkt het mij tof om een set met een keiharde plaat te beginnen en te eindigen met tien minuten kippegeluiden. In eerste instaantie dacht ik dat het te veel een compromis zou worden, wanneer ik me meer zou gaan richten op de opbouw van een set, maar nu ik er ook meer publiek door meekrijg met waar ik mee bezig ben, haal ik er eigenlijk juist heel veel plezier uit."

De komende maanden breidt de dierentuin van Van Dinther gewoon verder uit. "Ik blijf gewoon draaien als dj, en treedt op met Jameszoo Solo zoals vanavond. In het najaar komt daar Jameszoo Live bij, daar speel ik met live jazzband en ondertussen werk ik aan nieuwe EP en dubbelalbum. Deze zal half jazz-georienteerd zijn en half beat-geinspireerd. Dat lijkt in veel opzichten niet meer op de eerste EP die ik vorig jaar uit heb gebracht. Ik merk dat ik bij het maken van het album nu weer makkelijk oud werk weggooi. Persoonlijk vind ik dat je eigenlijk altijd verder moet blijven kijken en ontwikkelen en vooral niet hetzelfde moet blijven doen, tenzij je Hans Kazan heet natuurlijk. Ik bedoel dat je in een club niet een album op kan zetten, dat slaat nergens op, Hans is in grotere mate afhankelijk van dezelfde trucjes."