Trouw Amsterdam heropent na facelift en hoopt op ruimere openingstijden

Olaf Boswijk: "Hoe dieper in de nacht, hoe meer magie"

Atze de Vrieze 3VOOR12 NL ,

Augustus, midden in het zomerseizoen. Ieder weekend is er wel iets te doen. Geen gunstige tijd voor clubs dus, en dus zag Trouw Amsterdam haar kans schoon om de schop er eens flink in te zetten. Een paar weken lang was de club aan de Wibautstraat gesloten, maar komende vrijdag, 2 september, gaat het nieuwe seizoen van start. Een goede gelegenheid om eens bij te praten met Olaf Boswijk.

Olaf Boswijk: "Hoe dieper in de nacht, hoe meer magie"

Augustus, midden in het zomerseizoen. Ieder weekend is er wel iets te doen. Geen gunstige tijd voor clubs dus, en dus zag Trouw Amsterdam haar kans schoon om de schop er eens flink in te zetten. Een paar weken lang was de club aan de Wibautstraat gesloten, maar komende vrijdag, 2 september, gaat het nieuwe seizoen van start. Een goede gelegenheid om eens bij te praten met Olaf Boswijk.

Wat hebben jullie verbouwd?
"We gaan doen wat we in eerste instantie niet goed gedaan hebben. We pakken een aantal bouwkundige zaken in het gebouw aan, plus wat zaken die uit elkaar dreigen te vallen. Je moet je bedenken: Trouw is in eerste instantie voor twee jaar gebouwd. Verder gaan we het restaurant grondig verbouwen, de keuken gaat naar het midden van de zaal. We waren niet helemaal tevreden over de inrichting, en nu we hier nog zeker 3,5 jaar blijven, loont het de moeite om daar aan te werken. Voor mij markeert het ook een stap naar volwassenheid. De eerste twee jaar ben je toch veel tijd kwijt aan kinderziektes en interne zaken. Nu gaan we verbouwen, komen we met een nieuwe website en een nieuwe huisstijl."

Zou je hier nog wel tien jaar willen zitten?
"Zo ver kijk ik niet vooruit, maar ik heb in mijn hoofd dat het over 3,5 jaar voorbij is. Ik geloof heel erg in de cyclus van clubs, vijf, zes jaar is mooi."

Welke rol neemt het restaurant in binnen het geheel?
"Het restaurant is de verbindende factor tussen alle activiteiten in Trouw. We staan bekend als club, maar De Verdieping is steeds belangrijker geworden. Daarnaast verhuren we het pand soms voor besloten partijen. Mijn uiteindelijke idee achter Trouw is dat het een soort stad in een stad wordt. Of het nu in een muziekstudio, bij een lezing of in de club is, op elk moment van de dag moet er iets te doen zijn. Dan is de horecafunctie heel belangrijk. We hebben het alleen niet goed gedaan. Het was niet comfortabel, te industrieel. We hebben ook geworsteld met de functie: moet het los staan, misschien zelfs een andere naam hebben? We zijn er nu uit: het hoort onlosmakelijk bij de club, maar je moet er als buurtbewoner ook prettig binnen kunnen stappen. Daarom maken we nu een ingang aan de voorkant. Het moet letterlijk de open deur naar de buurt worden."
 
Je opent met het begin van het nieuwe seizoen. Een aantal vaste avonden keert terug, nieuw is het concept Fountain Of Youth van San Proper en Tom Trago. Wat gaan ze doen?
"Dat weten ze zelf ook nog niet zo goed, maar ik heb een heilig vertrouwen in die jongens. Ze zijn al jaren kind aan huis, zitten zelf aan de overkant in het oude Volkskrantgebouw. Ze wilden al heel lang wat doen. Het moet groeien, en dat kan ook op een plek als Trouw."

Colors komt uiteraard terug, aanstaande vrijdag met onder andere Kode9. Was dat een schot in de roos, zo'n post-dubstep avond?
"Colors is doorgegroeid vanuit Viral Radio, dat steeds moeilijker werd om maandelijks vol te houden. Qua muziek en qua karakter is het een super goede avond, maar het is moeilijk om uit de kosten te komen. Het is moeilijke muziek met een klein publiek. Juha van 't Zelfde is steeds vanuit zijn persoonlijke interesse op zoek naar nieuw experiment, Yuri (Boselie, Cinnaman, red.) is uiteindelijk toch gewoon een party boy. Hij wilde graag door met iets nieuws, en dat ging meteen goed. Ik moet zeggen dat ik wat dat betreft wel wat terug gekomen ben van het beginpunt. Alles moest experimenteel zijn, een stap vooruit. Nu zeg ik: ja, experiment waar mogelijk, maar je moet soms ook gewoon een dansvloer rocken."

Was dat noodzaak, financieel gezien?
"Ook, maar de meeste mensen wil simpelweg dansen als ze naar een club gaan."

Hoe groot kan de sound van Colors worden, denk je? Het gaat in Nederland vaak langzaam. Op Lowlands was dubstep de laatste jaren sterk aanwezig, maar altijd in de kleine tenten. Dit jaar was het genre voor het eerst volop aanwezig in de Bravo, met dj's als Skrillex, Borgore en Trolley Snatcha.
"Ik had er nog nooit van gehoord. Wat dat betreft vertrouwen wij ook sterk op ons netwerk, in dit geval Yuri en Volcmar van Colors en Juha. Die zitten helemaal niet in die harde sound. De feesten waar ik geweest ben waar zo getrouwd wordt, waren me ook wat te lomp en agressief, veel mannen. Dat is niet echt iets voor ons. Dat is het leuke van Colors. De eerste twee avonden waren een openbaring. Er waren muzieknerds, mooie meisjes, hiphoppubliek, grachtengordel. En het ging los. Als ik de blogs mag geloven is die scene buiten Nederland wel veel groter."

Is het lastig dat het in Nederland vaak langzaam gaat?
"Dat weet ik niet, het is wel moeilijk om te timen als je zelf omgeven wordt door dj's en andere smaakmakers. Zelfs op het moment dat jij het al zat bent, ben je meestal nog te vroeg. Maar cashen is sowieso nooit onze drijfveer."

Iets anders. Zuchten de clubs onder de overvolle festivalagenda in de zomer? Die loopt tegenwoordig van april tot en met september.
"Ik verzucht soms wel eens: wat bezielt al die festivals in dit klimaat, het risico is zo groot! Het gekke is: de laatste jaren word je als club op zaterdagen vooral beter van die festivals. Er is meer volk op de been, en de meeste festivals eindigen rond 23:00 uur. De vrijdagen daarentegen worden steeds moeilijker. Artiesten zijn moeilijker te boeken. Onze 'sterren' zijn bijna niet meer te krijgen. We zijn nu zelfs al naar de zomer van volgend jaar aan het kijken, alsof we Awakenings of ID&T zijn. De festivals drijven de prijs bovendien enorm op. Dat maakt het moeilijker om artiesten aan je te binden."

Gaat dat nu sneller dan een paar jaar geleden?
"Absoluut. Een goed voorbeeld is Trentemøller. Die boekte ik jaren geleden voor 300 euro in de Mazzo. Daarna kwam hij een aantal keer terug, steeds iets groter. Op een gegeven moment begon hij met band te spelen en trok hij de Lowlands Bravo vol. Daar ging vier, vijf jaar overheen. Als je nu ziet hoe snel het gaat met een Nicolas Jaar. Die boekten we hier vorig jaar maart voor 700 euro. Begin dit jaar kwam hij uit een soort loyaliteit nog een keer terug, vier maanden later staat hij met een band op alle grote festivals. Dan heb je het over de 5000 euro plus categorie. Hypes zijn korter, sneller en heviger."

Merk je veel van de btw-verhoging?
"Ik merk het zelf, de bezoeker merkt het nauwelijks. Wij hebben per 1 januari de prijzen iets verhoogd, maar ik vind niet dat je de verhoging een op een kan doorberekenen aan je bezoeker. Dat voelt niet eerlijk. Ik heb de indruk dat andere clubs in Amsterdam hetzelfde doen. Iedereen is het wel zo'n beetje eens wat je maximaal voor een kaartje kunt vragen."

Er wordt in Amsterdam gepraat over het verruimen van de openingstijden. Trouw zou deel uit moeten maken van een experiment, waarbij een aantal clubs langer door mogen gaan. Wat is de status van dat plan?
"Het is al een week of zes redelijk stil, de politiek is op vakantie. Voor zover ik heb begrepen moeten er maximaal tien 24-uurs locaties komen. Daarbij speelt programmering een rol, de plek, en internationale uitstraling. Op die manier wil Amsterdam de strijd aangaan met steden als Berlijn, Londen en New York. Burgemeester Eberhard van der Laan heeft Trouw genoemd als voorbeeld van wat hij in gedachten had. Oude industriële locaties, gekke plekken, niemand heeft er eigenlijk last van. Dat voorstel ligt er nu. Het is door de raad heen, maar andere clubs liggen nu dwars. Die beroepen zich op oneerlijke concurrentie. Daar is wat voor te zeggen, maar zeker ook voor pragmatische aanpak van de burgemeester. Ik vind het een goed plan."

Waarom is het zo belangrijk om langer open te blijven?
"Omdat dan de magie begint. Hoe later in de nacht, hoe meer magie. Dat heeft niet alleen met drank en drugs te maken, maar ook met de sfeer van de nacht. Voor ons is het belangrijk voor de dynamiek in het pand. Ik wil nachtelijke voorstellingen doen, een nachtrestaurant hebben."

Jullie blijven soms al langer open, door middel van een sluwe truc. Je geeft een feest tot laat en begint de volgende ochtend heel vroeg met het volgende event. Zo bleven jullie met ADE tijdens de Ostgut avond gewoon open.
"Dat doen we niet meer, want daarvoor zijn we op de vingers getikt. Dat gebeurde op een avond met Gui Boratto. We zijn er jarenlang mee weg gekomen dat we op donderdag maar een vergunning tot drie uur hadden. Op een gegeven moment besloot iemand eens te gaan controleren. We hebben die avond eerder af moeten breken, daar zijn we enorm hard mee op onze bek gegaan, dat was niet fraai. Wat niemand weet is dat 11 eigenlijk maar een vergunning tot 03:00 uur had. Dat is een onderhandse politieke afspraak geweest, op hoog niveau. Van der Laan wil dat soort dingen liever structureel regelen."

Een jaar geleden zijn jullie een label en een boekingskantoor begonnen. Hoe gaat het daarmee?
"Goed, het boekingskantoor behartigt de belangen van onze artiesten in het buitenland, in het binnenland zitten we inmiddels bij Spooker (het bedrijf van voormalig MOJO-boeker Daan Spoek). We deden het eerst zelf, maar het bleek te veel werk. Het label doen we wel nog helemaal zelf. We zijn best blij met het hoe het tot nu toe gaat. We verkopen niet waanzinnig veel muziek, maar het label is vooral een speelplek en een promotieding, waarmee we het geluid van onze club en onze residents over de wereld willen verspreiden. Binnenkort komt Nuno dos Santos met een EP, en ik verwacht een aantal remixen van buitenlandse artiesten die nadrukkelijk aan Trouw verbonden zijn. De investeringen zijn laag: je kunt muziek voor weinig geld of zelfs gratis verspreiden. Tenzij je dure vinylhoezen gaat maken. Er zijn plannen om de beste releases van het eerste jaar te bundelen op vinyl, en dat tijdens ADE te verkopen."