2011 in beeld: NON Records overstroomt de stad met nieuwe disco

Amsterdams vriendenlabel lanceert Renkas, Marius en THE BENELUX

Robbie van Zoggel ,

Voor iedereen zich met Eurosonic/Noorderslag massaal richt op een nieuw muziekjaar, blikken we met de mooiste reportages terug op alle hoogtepunten die Amsterdam in 2011 ons te bieden had. Uit alle concerten, festivals, opnamesessies en interviews maken we een selectie. Dit keer de discogolf van het Amsterdamse label NON Records.

Amsterdams vriendenlabel lanceert Renkas, Marius en THE BENELUX

In 2010 was NON Records met een nieuwe discogolf al een instant succes, afgelopen jaar rookte de talentenfabriek van het Amsterdamse label nog wat harder. Naast de rijping van Palmbomen met shows op alle belangrijke Nederlandse festivals en kennismaking met het buitenland, gonzen de laatste maanden ook de namen van Renkas en Marius rond. De Hollandse Nieuwen komen beiden met hun eerste EP en maken het clubcircuit met hun eigen discogenres diverser en rijker.

In de zomer van 2011 is de hele NON-stal vertegenwoordigd in de Melkweg en wordt het 1-jarig bestaand gevierd. Waar het Amsterdamse labels nogal eens ontbreekt aan herkenbaarheid en duidelijke keuzes profileert NON Records zich als een experimentele en productieve club muzikanten en producers. Allemaal met een vleug (analoge) disco en de nodige electronische gelaagdheid, maar iedere labelgenoot geeft geheel zijn eigen draai aan het genre. Palmbomen en THE BENELUX kenden een goed optreden op 5 Days Off (3VOOR12 maakte een reportage met de heren van THE BENELUX); Marius debuteerde live op Off Centre en kort daarna op ADE tijdens de succesvolle NON Records labelnacht in OT301. Renkas was in juli de hele maand Hollandse Nieuwe en werd daarom flink onder de aandacht gebracht. Dit leidde ondermeer tot een 3VOOR12RADIO-sessie bij Roosmarijn Reijmer:

De EP's Things We Did van Marius en Christabella van Renkas zijn de komende 2 weken te beluisteren in het 3VOOR12 EP-jaaroverzicht.

facebookfacebook