2011 in beeld: Yori Swart pakt triple in prijzenslag

Robbie van Zoggel ,

Voor iedereen zich met Eurosonic/Noorderslag massaal richt op een nieuw muziekjaar, blikken we met de mooiste reportages terug op alle hoogtepunten die Amsterdam ons in 2011 te bieden had. Uit alle concerten, festivals, opnamesessies en interviews maken we een selectie. Dit keer met Yori Swart die in één jaar de triple pakt in de slag om de muziekprijzen.

Ondanks de vele nieuwe wegen -internet en sociale media- die elke willekeurige artiest kan bewandelen voor de broodnodige promotie en distributie, flikt Yori Swart het in een jaar om binnen het geijkte competitietraject alle prijzen die te winnen zijn binnen te halen. Eind vorig jaar werd de eerste prijs verzilverd in de finale van de Amsterdamse Popprijs, net na de zomer werd met de Sena Performers POPnl Award 2011 ook de landelijke versie ingekopt en begin december werd de zegereeks bekroond met de winst van de singer-songwriterfinale van de Grote Prijs van Nederland.

Tussen de prijzen door staat ze in 2011 ook in het voorprogramma van Agnes Obel en wordt ze support-act van Tim Akkerman. Als kers op de taart brengt Yori en haar band in het voorjaar van 2012 het debuutalbum uit. “De plaat bouwt voort op de dromerige en meeslepende blues- en popnummers die we tot nu toe spelen, maar een rocky sound ontbreekt ook zeker niet. Met mooie en indringende songs met een randje blijven we onze wortels trouw maar slaan zeer zeker een bredere en spannende weg in".