Technische aspecten
In een aangenaam verkoelde ruimte van Studio West luisteren de aanwezigen aandachtig naar Chris van Rootselaar (Killing Skills) en INT (La Melodia), die tijdens het demospreekuur feedback geven op de opnames die de producers hebben meegenomen. Er komt van alles langs, van typische rapmuziek naar zouk, r&b en old school beats. De feedback gaat vooral over de technische aspecten van de geluidopnames. Om goed te kunnen luisteren en feedback te geven, staan de professionals iets verder van de speakers af om zich goed te kunnen richten op het geluid, wat niet altijd meevalt in een ruimte die niet speciaal is ingericht voor het beoordelen van een opname. Na een korte pauze Schuift ook Jaap van Killing Skills aan om de inrichting van een thuisstudio te bespreken. Terwijl MC Brakko nog wat ijsjes uitdeelt, tekent Jaap op het bord uit wat hij bedoelt.
Spelend leren op de Producerdag
“Met een beetje experimenteren kom je al heel ver”
De jaarlijkse Producerdag in Studio West. Jonge, al dan niet talentvolle producers meten zich vandaag voor de vierde keer met succesverhalen uit de industrie. Een uitgelezen kans voor de deelnemers om feedback op hun muziek te krijgen en te leren van hun voorbeelden. Zijn we vandaag in het gezelschap van het volgende supertalent?
Masterclasses
De inhoud van de masterclass wordt vooral bepaald door de vragen van de deelnemers. Er is aandacht voor muziek, maar ook voor manieren om deze te delen met platforms als SoundCloud. Hayzee vertelt over melodieën terwijl hij op de computer snel iets in elkaar zet. De luisteraars lijken niet onder de indruk, maar krijgen een brede glimlach als de afspeelknop wordt ingedrukt. Hayzee roemt de faciliteiten in Studio West, maar heeft zelf nooit deelgenomen aan dit soort dagen. “Ik heb door vallen en op staan geleerd hoe het moet, maar daardoor heb ik wel mijn eigen stijl gecreëerd.”
Terwijl de techniek even niet thuis geeft, speelt Reverse een deuntje op zijn synthesizer. Op de vraag welke synthesizer het best aangeschaft kan worden, antwoordt hij: “De nieuwste, je wilt niet die nigger met die oude sounds zijn. Tenzij het echt classic is.” Met de techniek weer op gang, neemt hij de deelnemers mee in het proces van het maken van een beat. Een eigen geluid krijg je al door wat effecten toe te voegen aan alledaagse geluiden, zegt hij. “Met een beetje experimenteren kom je al heel ver.”
De deelnemers
Merijn Falk, een van de deelnemers aan de workshops, beleeft een leerzame dag: “Ik kreeg interessante feedback. Voor sommigen waren ze best hard, maar van het eerlijke commentaar kunnen wij veel leren. Ik houd zelf van old school hiphop; van de andere jongens heb ik ook dope beats gehoord.”
Keanu, student aan de SAE voor audio engineering, is ook op de producerdag afgekomen. Hij vindt het vooral leuk dat hij het met Reverse over muziek kan hebben. “Reverse heeft veel ervaring en al een heleboel bereikt. Ik ben zelf ooit begonnen met produceren omdat mijn neven er mee bezig waren. Toen ik dat zag, ben ik er ook mee begonnen.” Keanu mag zijn gegevens achterlaten voor de manager van Reverse. “Ik vond zijn beats goed, ze klonken echt vernieuwend”, vertelt Reverse.