De Muzikantendag in MuzyQ is dus bij uitzondering een informatief evenement voor de artiesten zelf. Moses Avalon is ingevlogen om de jonge muzikanten bij te praten over het online aanbieden van hun muziek, met zijn een lezing over 'The Future of Piracy'. Het 'maar klakkeloos aanbieden', wat de laatste jaren werd aangemoedigd, is volgens Avalon absoluut geen goed idee. De lezing levert voldoende stof tot discussie en er wordt door de artiesten en in de seminar erna, over Bio, Foto & Facebook, nog flink nagepraat over hoe je te profileren als beginnend muzikant.
Maar wat is dan wel de manier om je sterk te profileren op het internet? Meer succesvol de laatste jaren zijn de albums en EP's, die via win-acties en Facebookcampagnes worden gelanceerd. Hoe meer 'likers' op Facebook en volgers op Twitter, des te groter je bereik groeit als artiest. Ook via social media kun je zogenaamde 'fans voor het leven' maken, door ze persoonlijk te beantwoorden, of hen uit te nodigen voor jouw evenementen.