“Het is tegenwoordig als startende fotograaf heel moeilijk om opdrachten te krijgen. Het zijn vaak de bekende namen die worden gevraagd en foto’s worden nu vooral verspreid via persbureaus, waardoor er veel clichébeelden te zien zijn. Terwijl het naar mijn idee allemaal wel wat spannender mag. Muziekbands proberen zich te onderscheiden door hun eigen subcultuur en mode en daarmee zetten ze een beeld neer. Dat maakt dat muziek en fotografie niet ver van elkaar afstaan. I Shot The Band wil een jonger en creatiever publiek bereiken, fotografen die weten dat ze iets kunnen. Op deze manier kunnen ze hun talent laten zien en naamsbekendheid genereren. Door een concept te bedenken, leren ze zichzelf te presenteren en verkopen. De bestaande fotografiewedstrijd Popview richt zich op foto’s van bands tijdens het optreden. Een competitie als I Shot The Band bestond nog niet en hopelijk gaat het bijdragen aan meer originele en artistieke fotografie. Foto’s die te gebruiken zijn voor albumhoezen, maar die ook als kunst verkocht kunnen worden. Daarnaast is het voor bands goed om bijzonder beeldmateriaal te hebben, dat ze als reclame kunnen gebruiken.”
I Shot The Band: muziekfotografie in een competitief jasje
‘De uitdaging? Het imago van een band omzetten in beeld’
Wie bedenkt het beste concept voor een fotoshoot? Die vraag staat centraal in de fotografiewedstrijd I Shot The Band. Een kans voor fotografen om clichés te doorbreken en hun talent te etaleren. De competitie moet meer spanning brengen in de wereld van muziekfotografie. Vanya Pieters vertelt hoe haar initiatief dat gaat bewerkstelligen.
Waarom deze fotografiewedstrijd?
Wat zijn de spelregels?
“I Shot The Band is een fotografiewedstrijd voor beginnende fotografen. Het is de bedoeling dat ze een concept bedenken voor een fotoshoot met één van de jonge Nederlandse muziekbands, New YX, Skip & Die en The Kik. Het gaat erom dat er niet zomaar foto’s geleverd worden, maar dat er een duidelijke visie achter zit. Over alle drie de bands ben ik enorm enthousiast. Ze hebben een compleet eigen en vernieuwende stijl die aansluit bij deze tijd. De uitdaging is om het imago van de bands om te zetten in beeld. Zo stimuleert de wedstrijd ook om de nog relatief onbekende bands aan een groter publiek te helpen. Fotografen Annie Hoogendoorn en Nick Helderman kiezen samen met kunstjournalist Lennard Dost en Yorick Buwalda (beeldredacteur bij Oor) per band welke inzending ervandoor gaat met de juryprijs. Via Facebook kan het publiek zijn stem uitbrengen. Per band zijn er dus twee winnaars en daaruit kiezen de bandleden hun favoriete concept.”
Waar doen de fotografen het voor?
“De winnaars mogen hun concept voor de fotoshoot uitwerken en de foto’s worden vertoond in een expositie waar ook de prints gekocht kunnen worden. Tijdens het live-event, dat eind februari of begin maart gaat plaatsvinden, komen New YX, Skip & Die en The Kik optreden.”
Is I Shot The Band al een succes?
“Tot nog toe ben ik best tevreden over het verloop van de wedstrijd. In een korte tijd en met weinig middelen is er via Facebook en andere social media al een redelijk grote groep bereikt. Er komen nog steeds concepten bij en ik verwacht er voor de sluitingsdatum nog een aantal. Met een groter team zou ik bij een eventuele volgende keer meer aandacht aan publiciteit voor de wedstrijd kunnen besteden. Of het echt een succes is kan ik pas 1 februari zeggen, als alle inzendingen binnen zijn.”
Deelnemen aan de wedstrijd is nog mogelijk, de inschrijving sluit op 1 februari.