Cd-recensie: Spoque - Nee Jij Trekt Volle Zalen

In de kern spitsvondig

Recensie: Erwin Bromlewe ,

De Amsterdamse rapper Spoque heeft zijn nieuwe album Nee Jij Trekt Volle Zalen gelanceerd. 3VOOR12/Amsterdam recenseert het eerste Nederlandstalige album van de rapper.

In de kern spitsvondig

De titel Nee Jij Trekt Volle Zalen is behoorlijk grappig. Dat maakt de verwachtingen voor het eerste Nederlandstalige album van de rapper Spoque hooggespannen. Spitsvondige titels als Sex Op Sax en Barbapappa Sex maken die verwachtingen niet minder. Wie met dit oor naar het album luistert wordt soms op zijn wenken bediend, maar zal niet volledig aan zijn trekken komen.

Want rapper Spoque haalt interessante thema's aan, zoals het verliefd worden op een dame die aan de drugs verslaafd is. Dit thema wordt onvoldoende uitgewerkt in het nummer. In Joost Mag Het Weten bedoelt de rapper een tweestrijd tussen twee delen van zijn geest weer te geven. Ook in dit nummer wordt onvoldoende duidelijk hoe die tweedeling ontstaat en hoe de rapper ermee om gaat. De thema's op het album zijn dus interessant voor inspiratie, maar worden onvoldoende uitgewerkt.

Dat komt omdat de rijmschema's vaak de voorkeur krijgen boven de inhoud van de tekst. Het gevolg is dat lekker wegbekkende zinnen in de nummers terecht komen, die weinig tot niets bijdragen aan de inhoud van het nummer. De aandacht voor het nummer is dan al snel verloren. Dat zorgt ervoor dat de aandacht bij de nummers wordt verlegd van de inhoud naar de vorm van het nummer. Sommige beats van het album zijn innovatief. Vooral het nummer Een Dag Niet Geleefd, waarvan de beat is samengesteld uit samples van Baby Love van Nicole Scherzinger, is erg interessant. Hotel'Ho heeft ook een lekkere beat.

Voor het overige overstijgt Nee Jij Trekt Volle Zalen het gemiddelde niet. En dat is jammer, omdat de rapper voldoende taalkundige spitsvondigheid en inspiratie lijkt te hebben om zijn cd nog een stap verder te kunnen zetten.Misschien is deze eerste Nederlandstalige cd een opmaat naar een cd met een vollediger verhaal.