Cd-recensie: DJ /Rupture & Andy Moor - Patches

Spannende ontmoeting in de experimentele hoek van de dubstep

Rens van den Boogaard ,

Patches is het resultaat van een tour die DJ /Rupture en The Ex-gitarist Andy Moor in 2007 door Europa voerde. Het verrassend synergetische geluid blijft het volle uur boeien en de improvisaties van beide heren leiden de luisteraar naar spannende, experimentele hoekjes van de dubstep, post-punk en hiphop.

In 2007 tourden DJ /Rupture en Andy Moor een maand door Europa met geimproviseerde sets op respectievelijk draaitafels en gitaar. Nu is er Patches, een album met zestien van die improvisaties zoals ze toen zijn opgenomen. Beide muzikanten hebben ruime ervaring opgedaan in totaal verschillende gebieden van de muziek. Wat meteen opvalt aan hun samenwerking is een niet door genres begrensd synergetisch geluid.

De New Yorkse DJ /Rupture maakte eerst naam in de drum 'n bass en bracht al releases uit die flirtten met ambient en breakbeat. De Amsterdamse Andy Moor is vooral bekend als gitarist van post-punk formatie The Ex. Ervaring en nieuwsgierigheid vinden elkaar op Patches in een fijn coherent geluid waarmee tegelijkertijd een groot palet aan genres wordt bestreken. Uitvalsbasis is de experimentele hoek van de dubstep, maar er wordt voortdurend uitgeweken naar bijvoorbeeld free-jazz of hiphop, zoals in het dansbare Is It Goin.

Andy Moor geeft regelmatig ruim baan aan DJ /Rupture in de improvisaties, terwijl die op zijn beurt vaak weer precies de samples weet te vinden die qua geluid aansluiten op de riffs van Moor. De gekozen samples gaan van dubstepbeats van andere dj's tot Smashing Pumpkins of Diana Ross. DJ/ Rupture heeft ze allemaal netjes vermeld in de hoes van Patches, inclusief nutteloze maar uiterst vermakelijke toevoegingen over de kleur hoes van de plaat waar de sample vandaan komt.

Patches is een meer dan geslaagd experiment waar vooral de avontuurlijk ingestelde luisteraar het nodige plezier van zal hebben. Zeker wanneer bedacht wordt dat dit geen studio-opnames zijn maar op het podium opgenomen improvisaties van twee mannen die niet eerder samen speelden kan gesproken worden van een unieke prestatie. Het is nog niet bekend of de samenwerking een vervolg krijgt.