Bij Nobody Beats The Drum gaat het dak er (letterlijk) af Bij Nobody Beats The Drum gaat het dak er (letterlijk) af

Nobody Beats The Drum zorgt voor knallende feesten in Heineken The City en de Flexbar

, Tekst: Bibi Eckhardt | Foto's: Roos Manintveld

Bij Nobody Beats The Drum gaat het dak er (letterlijk) af

Nobody Beats The Drum zorgt voor knallende feesten in Heineken The City en de Flexbar

Tekst: Bibi Eckhardt | Foto's: Roos Manintveld ,

Niet één, maar twee optredens hadden de jongens van Nobody Beats The Drum afgelopen vrijdag op de agenda staan. De locatie van de eerste show, het lichte Heineken The City, stond in schril contrast met de donkere Flexbar. Het werd in beide situaties een vet feest.

Nobody Beats The Drum zorgt voor knallende feesten in Heineken The City en de Flexbar

Het Utrechtse Nobody Beats The Drum (NBTD), bestaande uit Sjam Sjamsoedin, Jori Collignon en Rogier van de Zwaag, timmert de laatste jaren hard aan de weg. Zo wonnen ze in 2003 de Grote Prijs in de categorie dance/producer, plaatste Kanye West hun clip The Drum op zijn weblog en zijn ze bijna wekelijks wel ergens in Nederland te bewonderen. Vanavond mogen ze zelfs twee keer het podium beklimmen: eerst in Heineken The City en vervolgens in de Flexbar.

De locatie waar het trio vanavond start lijkt een beetje vreemd voor een act met een harde, soms bijna ranzige sound als Nobody Beats The Drum. De zaal in Heineken The City is helder wit en doet bijna steriel aan. Zodra de jongens het podium beklimmen blijft van dat steriele echter weinig over. Al vanaf de eerste bliepjes gaan de voetjes van -en de biertjes over- de vloer. Wat NBTD produceert is niet in één woord te omschrijven, maar misschien nog wel het best samen te vatten als uptempo, dansbare, chaotische, soms bijna vunzige electro, met veel bliepjes en vette beats. Bijgestaan door de beelden die vj Rogier bij de nummers produceert is het live zelfs in een zaaltje als The City een ware belevenis. Het publiek lijkt het dan ook beter te trekken dan de boxen. Een half uurtje en wat lege groene flesjes verder is het publiek zelfs dusdanig enthousiast dat er gecrowdsurft wordt. Het lage, witte plafond wordt hierbij niet gespaard en hier en daar vallen zelfs stukken plafond naar beneden. Na een klein uurtje is het feest alweer voorbij.
Eigenlijk veel te kort, dus op naar de Flexbar.

In de Flexbar zijn veel bekende gezichten te zien Het publiek heeft blijkbaar genoten van het optreden in The City en heeft de moeite genomen naar het Westerpark te fietsen. De zaal en de boxen van de Flexbar lijken meer berekend op enthousiast publiek en pompende bassen dan The City. Het geluid is prima en de beelden bij de nummers komen nu ook echt tot z’n recht. De show is wat rommeliger dan die van eerder op de avond, maar het publiek is zeker niet minder enthousiast. Tijdens Quit Your Job gaat de zaal dan ook helemaal los. Hier geen stukken plafond die naar beneden vallen, maar helium ballonnen, die erg vermakelijk blijken te zijn.

Helaas komt ook aan de tweede sessie een eind en eindigt het NBTD feest hiermee ook echt voor vandaag. Of ze nou om negen uur ’s avonds in een lichte zaal staan, of om vier uur ’s nachts in een donkere, het lijkt deze enthousiastelingen niet uit te maken. In beide gevallen weten ze een feest neer te zetten dat niet alleen de ogen en oren prikkelt, maar ook de smaakpapillen: dit smaakt naar meer.

Gezien: Nobody Beats The Drum in Heineken The City en Flexbar,
24 april 2009

nu op 3voor12