Chaos: ‘omvangrijke en ordeloze massa’, aldus Van Dale. Wie het album Voetjes Van Velours goed heeft beluisterd, zal die omschrijving niet snel aan K-oZ Collective toedichten. Waar het album een zeer strak ingespeeld en uitgebalanceerd geluid laat horen, blijkt de chaos tijdens het optreden in de Badcuyp echter blij vlagen aanwezig.
De reis die hiphop naar (meer) muzikaliteit maakt staat al een tijdje stil bij jazz. Dat wil echter niet zeggen dat de ontwikkeling stil staat, integendeel. Relax is sinds jaar en dag bezig de funky kant te ontwikkelen, bij Pete Philly en Perquisite staat de hiphopkant meer centraal en kort geleden berichtte 3VOOR12/Amsterdam nog over de verrassende combinatie Bas van Lier en Def P in de Badcuyp. Een toevoeging in dit rijtje is K-oZ Collective, dat de nadruk meer op muzikaliteit heeft geplaatst. Met gitaar, bas, drum en piano zou de band al meer muzikaal omkleed zijn dan menige hiphopformatie, maar met de toevoeging van viool en een behendige dj weet het collectief de echte jazzsound neer te zetten.
K-oZ Collective maakt een toegankelijke vorm van jazz die wordt gecombineerd met veelal komische raps. Rapper Fozz weet met zijn tekst het gangsterimago dat hiphop heeft uitstekend te persifleren, zonder daarmee zichzelf compleet belachelijk te maken. De met humor doordrenkte teksten vloeien moeiteloos over de muziek heen, waarbij de intonatie van Fozz het juiste accent op de grappen legt. Toch zorgt diezelfde intonatie ervoor dat de tekst bij vlagen niet goed te verstaan is. Hierdoor landt de grap niet bij publiek dat de teksten niet op voorhand kent. Maar het plezier en de knipoog die Fozz naar hiphop maakt wordt goed ontvangen en gewaardeerd.
Muzikaal gezien laat K-oZ Collective een gevarieerde indruk achter. Hoewel het geluid redelijk compleet en op de cd goed uitgebalanceerd is, verliest het optreden zich bij vlagen in een overdaad aan geluid. Hiermee komen diverse nummers niet goed uit de veren waardoor het publiek hinderlijk hard blijft converseren. Daarbij komt dat, door het plezier dat de band heeft in het spelen en de gezelligheid op het podium, het optreden soms een wat slordige indruk maakt. Instrumenten die nét niet op het ritme worden bespeeld, een rapper die tijdens het optreden naar de bar loopt om bier te bestellen.
Aan de andere kant zijn er ook nummers die het niveau van de cd halen, en overstijgen. Op die momenten is het publiek merkbaar aandachtiger, staat het dichter bij het podium en wordt er zelfs gedanst. Dit tot genoegen van de violist, die van het podium springt en met een van de aanwezige dames meedanst. Fozzy rapt beter verstaanbaar, muzikanten voelen elkaar beter aan en het optreden komt tot leven. Met het niveau dat K-oZ Collective op die momenten laat horen, kan zij zich gemakkelijk meten met acts als Relax.
Al met al zet het collectief een fijn optreden neer met veel humor, plezier en een goede sfeer. Met bij vlagen briljante muziek laat K-oz Collective horen dat de groep veel in zijn mars heeft, maar ook dat er nog de nodige routine ontbreekt in de optredens. Als de band de komende tijd besteedt aan het afvlakken van die (enige) oneffenheid, zal het in korte tijd kunnen uitgroeien tot een zeer goede, innovatieve formatie. En tot die tijd hebben we in ieder geval het geniale album.
Gezien: K-oZ Collective
Badcuyp, vrijdag 29 februari 2008
Tekst: Erwin Bromlewe
Foto’s: Sacha Oeij
De reis naar muzikaliteit
(Gecoördineerde) chaos bij K-oZ Collective
Chaos: ‘omvangrijke en ordeloze massa’, aldus Van Dale. Wie het album Voetjes Van Velours goed heeft beluisterd, zal die omschrijving niet snel aan K-oZ Collective toedichten. Waar het album een zeer strak ingespeeld en uitgebalanceerd geluid laat horen, blijkt de chaos tijdens het optreden in de Badcuyp echter blij vlagen aanwezig.