Cd-recensie: RENE SG

Album Rene SG2 brengt trommelvliestraktatie

Tekst: Sanne de Koning, ,

De Amsterdamse speedrockband band RENE SG bracht onlangs een tweede cd uit op Langweiligkeit Records. Dat deze plaat alles behalve langweilig is, bewijzen de snoeiharde nummers met yells als Fuck You, Evil Bitch en To Hell With You wel. Een recensie over een van de kortste albums ooit gemaakt.

De Amsterdamse band RENE SG bestaat sinds 2004 en sindsdien hebben de mannen zo'n beetje elk podium in Amsterdam aangedaan. Ze toerden met bands uit hun genre als Peter Pan Speedrock, Aux Raus en El Guapo Stuntteam, maar mogen zichzelf na het uitbrengen van dit tweede album op Langweiligkeit Records toch wel de onbetwiste koningen van de speedrock noemen. De plaat is alles behalve langweilig. Rene SG2, zoals de plaat getiteld is, bevat vijftien nummers en duurt slechts tien minuten en 54 seconden. De rekenaar weet meteen dat dit betekent dat een song dus gemiddeld minder dan driekwart minuut duurt. Maar te kort is deze cd zeker niet. Vanaf opener Evil Bitch belandt de luisteraar in een explosieve, hyperactieve roes van punk, hardcore en speedrock die een heftige adrenaline stoot tot gevolg heeft. Akkoorden en refreinen hebben de nummers niet, en al helemaal geen uitgebreide teksten; het is een korte haastige en agressieve rit.De titels van de nummers zijn meestal ook meteen de enige lyrics en die zetten de muziek alleen nog maar meer kracht bij. Denk aan titels als Piece of Shit, Fuck It, Hell Ride en Fuck This Shit. Grof, maar oh zo fijn om mee te schreeuwen in de pit. Buiten die dingen om staat de muziek als een huis. De gruwelijk snelle drums, scheurende gitaren en de overstuurde stem van zanger Rene blijven consequent strak. Ze komen nauwelijks voor op deze cd, maar een paar wat langere nummers, zoals Fuck Off, met wat 'rustigere stukjes' moeten er voor zorgen dat eentonigheid geen kans heeft. En daar ligt dan ook de enige zeer zeer kleine zwakte van deze cd: het was niet nodig geweest, het brengt bijna een kleine domper op de explosieve energie. Desalniettemin is dat snel vergeten als bij de volgende nummers het dak er weer af gaat. Het is geen cd zijn die je gebruikt als achtergrond bij je studie, ook geen muziek die je opzet om een date te imponeren, maar het is wel muziek die je opfokt voor een avondje stevig stappen in een rocktent, of, zoals bij ondergetekende, onderweg naar een belangrijke presentatie. Dit album maakt erg benieuwd naar RENE SG live. Recensie: Sanne de Koning