Eigenlijk is het alweer een traditie: STUDIO 3voor12/Amsterdam. Drie frisse lokale topacts in Studio 80 op de donderdag halverwege de maand. Traditie is het ook om die topacts voorafgaand aan de STUDIO middels een interview aan onze bezoekers voor te stellen. Dan weet je tenminste vooraf alvast waar bijvoorbeeld Harry Merry's verrassende teksten vandaan komen en wat hij vindt van de jaren zeventig.
voor12: In je muziek en vormgeving zitten veel verwijzingen naar de jaren '70. Heb jij een speciale band met deze periode?
Harry Merry (HM): Ja hoor! Ik was toen nog een kind en absorbeerde alles wat ik om mij heen zag en hoorde als één spons. De vormgeving in meubels en reklame was kleurrijk en origineel. Er hing een gevoel van melodie, onschuld en harmonie in de lucht. De televisiepersoonlijkheden werden als vertrouwde familie ervaren waar de kijker deel van uitmaakte. Ik wilde heel graag hetzelfde kapsel als mijn broers en hun vrienden hadden. Dat is mij weliswaar gelukt, maar waar is hun haar nou gebleven???
3voor12: Je teksten zitten vol met opmerkelijke woorden en zinnen, die niet vaak door songwriters worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld 'Digestion Supremacy'... Hoe verzin je het?
HM: Welke song was dat nou ook alweer? Ik ga in mijn hoofd verschillende woord- en zinsconstructies na en als het een beetje lekker klinkt en het in verband staat met het onderwerp waar ik de songtekst over wil laten gaan, dan heb ik weer een regel af. Het tekstschrijven gebeurt evenals het componeren in stappen. Soms gaat het meteen en soms duurt het even wat langer maar ik moet op den duur toch steeds weer de volgende stap zetten; eerst op papier en dan op één geluidsdrager...
3voor12: In je online biografie vertel je dat je een opera wilt schrijven voor je veertigste. Ben je al begonnen?
HM: Jazeker, want als het me voor mijn veertigste niet lukt dan ziet het er niet naar uit dat het me daarna zal lukken. Na je veertigste ga je immers andere dingen doen, zoals boeken schrijven of verhaaltjes vertellen onder het genot van een pijp, maar geen eerste opera schrijven. Wel een tweede of derde, maar geen eerste. Ik ben dus al begonnen en heb al twee liedjes klaar waarvan ééntje ook al opgenomen is. De opera legt de nadruk op de gevarieerde en sensuele manier waarop de ruimte om ons heen ervaren en geïntepreteerd wordt. De werktitel is "Other Consciousness's Antenna".
3voor12: Je treedt vaak op. Je doet veel plekken aan in en buiten Nederland. Hoe is het om op te treden in Amsterdam en wat verwacht je van het optreden in Studio 80?
HM: Ik vind het altijd geweldig om in Amsterdam op te treden. Het is een hele unieke ambiance en de mensen hebben lange benen. Ook is er veel straattheater, zoals de Spaanse Flamenco, wat reeds bij aankomst op het Centraal Station evident is. De oude gebouwen doen herinneren aan een tijd dat geluk heel gewoon was en de Jordaan heeft de eerste Nederlandse popsterren opgeleverd; Willem Parel bijvoorbeeld. Ik ga niet, zoals de meeste andere Rotterdammers, alleen maar naar Amsterdam om zaken te doen en verder alles daar stelselmatig te negeren. Zo wens ik niet met ons nationale erfgoed om te gaan. Ik weet niet wat ik van het Studio 80-optreden moet verwachten. Verras me maar!
Bedankt, Harry Merry! Hij en wij hopen ook jou te zien op 15 juni in Studio 80. Dan krijg je er gelijk twee andere geweldige acts van het Rotterdamse Tocado label bij, te weten Elle Bandita en Stöma.
Deur gaat om half negen open en je bent er 5 euro aan kwijt. Neem je vrienden en je ouders mee!
STUDIO 3voor12/Amsterdam 15 juni
Harry Merry
Eigenlijk is het alweer een traditie: STUDIO 3voor12/Amsterdam. Drie frisse lokale topacts in Studio 80 op de donderdag halverwege de maand. Traditie is het ook om die topacts voorafgaand aan de STUDIO middels een interview aan onze bezoekers voor te stellen. Dan weet je tenminste vooraf alvast waar bijvoorbeeld Harry Merry's verrassende teksten vandaan komen en wat hij vindt van de jaren zeventig.