Beeckestijn pop beleeft een tropische editie

Muziek komt goed tot zijn recht in de brandende zon

Maarten Boldingh, ,

De 28ste editie van het festival op landgoed Beeckestijn in Velsen-Zuid zou wel eens de geschiedenisboeken in kunnen gaan als een van de sterkste edities ooit. Ruim 8000 bezoekers kunnen wederom gratis genieten van optredens van regionale en grote nationale artiesten, maar ook van internationale topacts als Heavy Trash en Fishbone.

Muziek komt goed tot zijn recht in de brandende zon

De 28ste editie van het festival op landgoed Beeckestijn in Velsen-Zuid zou wel eens de geschiedenisboeken in kunnen gaan als een van de sterkste edities ooit. Ruim 8000 bezoekers kunnen wederom gratis genieten van optredens van regionale en grote nationale artiesten, maar ook van internationale topacts als Heavy Trash en Fishbone. De aftrap op het hoofdpodium mag verricht worden door de locals van The Hype. En een hype hebben ze er in de aanloop naar dit optreden zeker van gemaakt, want in de omgeving van Haarlem en Velsen kunnen de aanplakbiljetten met de tekst "Have you heard The Hype?" haast niet onopgemerkt gebleven zijn. Dat ge;dt trouwens ook voor het optreden, want voor een band die nog niet zo lang bestaat weten de jongens zich aardig staande te houden op het hoofdpodium. Helaas blijkt het toch niet te vermijden dat zich wel enig contrast opwerpt als vervolgens een van de meest succesvolle Nederlandse acts van het afgelopen jaar in de brandende zon op de planken staat: Pete Philly & Perquisite. Het mag geen verrassing heten dat hun soulvolle hiphop zich ook uitstekend leent voor deze zomerse omstandigheden. Voor de echte liefhebbers die graag nieuwe bandjes en groeibriljantjes willen ontdekken, is gelukkig Joshua Baumgarten met zijn Irrational-Library-podium wederom van de partij. Op dit zogenaamde kabouterpodium wordt door de Ierse singer-songwriter John Carrie vooral prachtige en breekbare zang ten gehore gebracht, terwijl het bij Krater, de volgende act, juist muzikaal weer erg sterk in elkaar zit. Voor de kenners geen verrassing, aangezien achter Krater de muzikanten van de Haarlemse band Danika schuil gaan. Maar het is toch weer ET Explore Me dat op het meeste enthousiasme van het publiek kan rekenen. De opzwepende garage, rock & roll en orgelmuziek van de Haarlemmers nodigt meer dan eens uit om de band met bier te bekogelen, hetgeen inmiddels is uitgegroeid tot een terugkerend ritueel. Het is trouwens niet alleen bij ET Explore Me, dat het orgelgeluid over het landgoed schalde. Ook op het hoofdpodium bij Lefties Soul Connection heeft dit prachtige instrument de overhand. Hoewel het misschien wel een van de sterkste optredens van de dag is, blijkt het voor een groot deel van het publiek slechts het voorprogramma voor de op handen gedragen jongens uit Zwolle: Opgezwolle. De opzwepende beats van Delic en de messcherpe teksten van Rico en Sticks zorgen ervoor dat er voor het eerst echt beweging komt in de bezoekers die zich vanwege de warmte het liefst beperken tot luieren in het gras, iets wat niet geheel onbegrijpelijk is. De mannen uit Zwolle hebben het zichtbaar naar hun zin in Velsen-Zuid en steken in een uitstekende vorm. Dat het publiek er geen genoeg van kan krijgen, ondervindt de presentatrice aan den lijve bij de afkondiging, waarna toch 'Hoedenplank' maar door Delic ingezet wordt. Hoewel de Amerikaanse topact Heavy Trash met Jon Spencer en Matt Verta-Ray voor veel toeschouwers misschien als mosterd na de maaltijd komt, is dit voor liefhebbers van onvervalste rockabilly en rock & roll een absoluut hoogtepunt. Gewapend met een vetkuif en een oude akoestische gitaar met dito versterkertje herleven middels Jon Spencer de oude tijden van Elvis Presley en Johnny Cash. Ook de gitaarlicks van Matt Verta-Ray zijn niet van de lucht, maar helaas blijft de ritmesectie een beetje achter in dit fraaie geheel. Op de laatste klanken van afsluiter Fishbone stroomt het publiek dan ook voldaan huiswaarts. En die verbrande nek en armen? Ach, dat is slechts bijzaak.