STUDIO 3VOOR12/Amsterdam April

MONZA draait retro

Klazien Schaap, ,

De vorige aflevering van STUDIO 3VOOR12/Amsterdam brachten de dj's van ROBOTROCK je voeten goed in beweging. Deze keer is het MONZA die de dansvloer flink heet maakt onder je voeten, en wel met alles wat het midden houdt tussen Muton, Marco Passerrani, The Sound of Music en Vamos A La Playa...

MONZA draait retro

De retrofanaten en spelcomputernerds weten het al lang. Op de MICRODIXO feesten die Micromusic organiseert hoor je tussen de acts opvallende muziekjes van vroeger die niet zo gebruikelijk maar wel verdomde dansbaar zijn. Maarja, italo, oude electro, 8-bit tunes... wie draait dát nou nog? En bovenal, wat vindt die MONZA daar eigenlijk zo leuk aan? Monza: "Ik ben ermee opgegroeid maar dat is natuurlijk eigenlijk geen goed antwoord. Laat ik voorop stellen dat ik zeker niet ALLE italo, acid, oude electro en synthpop leuk vind. Een paar voorbeelden: van oude acid vind ik Mr Fingers fantastisch maar 808State eigenlijk heel saai. Ik ben groot fan van Depeche Mode, maar krijg jeuk en uitslag van bijna alles van Orchestral Manoevres In The Dark. En bij de meeste italo geldt dat ik het leuk vind zolang het instrumentaal blijft, al worden sommige oude italo tracks zo hartverscheurend vals gezongen dat het eigenlijk weer leuk is. Een paar kwaliteiten in muziek die leuk zijn: -Het moet lekker rauw klinken: vervorming op instrumenten is een pre, voor effectapparatuur geldt 'meer is gewoon meer'. Lage resolutie-geluiden uit een gameboy met nanoloop: fantastisch. - Analoog en 8 bit digitaal : ik heb iets met oude synthesizers en vroege digitale apparatuur omdat de beperkingen van de instrumenten het karakter van de muziek vaak versterken. Met willekeurig welke laptop kun je complete filmsoundtracks maken, maar ik ben negen van de tien keer toch meer onder de indruk van wat Arthur Baker (om maar iemand te noemen) rond 1981 met een 808 ritmebox en een sampler van niks voor elkaar kreeg. Met moderne apparatuur kun je vreselijk veel doen, maar ik hou erg van het feit dat je met oude apparatuur eigenlijk iedere keer 'een beest moet temmen', dat je echt moet werken om de groove neer te zetten. - Geen emoties faken: ik heb een vreselijke hekel aan nepfunk en nepsoul, aan kwelende zangers/zangeressen die Marvin Gaye dan wel Jocelyn Brown willen zijn, of producers die denken dat ze met het samplen van James Brown's drummer funky zijn. Ik constateer dat ik zelf ongeveer evenveel soul heb als een pak diepvriesspinazie en ik wil vooral niet doen als of dat anders is. Dus: rare Europese industriele klanken mogen, ironie mag, hoekige ritmes mogen, geen probleem." Kun je wat vertellen over waarop je de bezoekers van Studio 3voor12/Amsterdam gaat vergasten? "In principe vind ik dat je je als DJ moet aanpassen aan de rest van het programma, maar tegelijkertijd moet je ook jezelf blijven. Monokino en Melomaniacs ken ik, dus ik kan me voorstellen dat ik platen ga uitzoeken die daarbij passen. Maar eigenlijk weet ik vooral wat ik NIET ga draaien: geen minimal en geen cliché-electro. Vast wel wat gameboy muziek en wat eigen tracks. Laat ik het zo zeggen: ergens moet er een overlap te vinden zijn tussen Mutron, Marco Passerrani, The Sound Of Music en Vamos A La Playa..." Wat is dansbaarder: een goede dj of een goede live band? "DJ's hebben als eerste doel mensen aan het dansen te krijgen terwijl dat bij een band vaak niet zo is. Tegelijkertijd is een live-band een veel uniekere ervaring dan een DJ die voor de zoveelste keer z'n plaatjes opzet. Ik heb onvergetelijke optredens meegemaakt en fantastische DJ's aan het werk gezien maar er zijn natuurlijk heel veel slechte DJ's en middelmatige bands." Je hebt op veel plekken opgetreden. Hoe reageert het publiek in Amsterdam op jouw sets? "Heel verschillend: je kunt het homopubliek van Spellbound in OCCII bijna niet vergelijken met de studenten die naar Melkweg of Paradiso gaan. Uiteindelijk probeer je als DJ mensen in zo'n stemming te brengen dat ze zich willen en kunnen laten gaan. Mensen moeten over een drempel heen zodat ze zich niet generen om wild te gaan dansen of zelf heel veel herrie te maken. Niet dat dat altijd lukt natuurlijk..." Hm, met Monokino, Melomanics en Glameoki bij elkaar 1 Studio 80 moet het voor MONZA een koud kunstje zijn om de gasten net even dat extra zetje te geven om helemaal wild te gaan. Voor 5 euro kun jij donderdagavond ook lekker komen dansen in Studio 80. We gaan al los om 20:30, dus kom eens lekker vroeg...