‘Al die grote thema’s staan in relatie tot dingen die persoonlijk lijken, realiseer ik me de laatste jaren’, vertelt Roufaida. ‘Het lijkt misschien alsof het album uiteenvalt in grote thema’s en persoonlijke, maar eigenlijk gaat het allemaal over hetzelfde. De genocide is net zo goed een product van kolonialisme als de islamofobie die mij persoonlijk raakt.’ Roufaida Aboutaleb (ja, dié Aboutaleb) groeide op in Rotterdam, als dochter van Marokkaanse immigranten. Een achtergrond die ze lange tijd niet durfde te omarmen, zo vertelt ze: ‘Ik dacht dat mijn Marokkaanse achtergrond minder waarde had dan de Westerse identiteit die ik mezelf had aangemeten. Dat vraagt de samenleving van je.’
Het ontdekken van die kant van haar identiteit ging dan ook heel geleidelijk en hiervoor haalde ze veel inspiratie uit andere mensen met een migratieachtergrond. ‘Van kunstenaars, schrijvers en muzikanten die ik bewonder. Ik zag dat anderen heel anders met hun achtergrond omgingen, er op een heel andere manier plaats voor maakten. Gewoon om je heen kijken, dat is vaak de sleutel.’
De Marokkaans-Belgische fotograaf Mous Lamrabat was zo’n voorbeeld. Samen met zijn partner en artdirector Lisa Lapauw heeft hij ook de bijzondere hoes van Coming Up for Air geschoten. En dat ontstond allemaal door een simpele social media post. ‘Ik was al jaren groot fan van Mous en Lisa, dus toen zij een tijdje terug een track van m’n eerste EP deelde, was ik enorm verrast. Ze weet van mijn bestaan af! Ik heb toen meteen een berichtje gestuurd met de gedurfde vraag of ze de albumhoes van mijn volgende plaat wilde schieten.’ En zo geschiedde. Compleet onverwachts namen de twee de tijd in hun drukke schema. ‘Dat is echt een mega compliment. Ze hebben me ook echt uitgedaagd om mezelf op een heel uitgesproken manier neer te zetten. Om zoveel mogelijk te ownen waar ik voor sta en wie ik wil worden. Dat had ik zonder hen niet gedaan.’
Chech hieronder de livesessie bij 3voor12 Radio, met nummers van het nieuwe album: