Of ze voor of na de ‘cut’ zat? Net ervoor. De laatste keer dat de r&b-jazz-pionier keiyaA Le Guess Who? aandeed, was die vreemde editie in 2021, waarin halverwege het weekend de lockdown weer in ging. Van volledig vrij dansen, staan en door elkaar bewegen ging de muziekwereld binnen een dag naar zitten met mondkapjes en gelimiteerde capaciteit. Goed, zij zat er dus voor, maar keiyaA was natuurlijk wel op tour. ‘Voor sommige landen gold al een lockdown, voor andere nog niet,’ vertelt ze. ‘Ik had een hele band bij me – niet bepaald kosteneffectief, maar ik wist niet beter. En shows konden elk moment worden afgezegd, dus het risico was groot.’ Ze verloor duizenden dollars, maar annuleerde niet. ‘Ik had besloten: we doen het gewoon. Zo ben ik.’
Vier jaar later keert ze terug naar Utrecht, opnieuw op Le Guess Who?, ditmaal met een nieuw album: Hooke’s Law. De titel verwijst naar de 17e-eeuwse natuurkundige Robert Hooke, die ontdekte dat een veer niet oneindig uitrekt. Wat buigt, veert terug, en hoe harder je een veer uitrekt, hoe meer kracht zich opbouwt. Voor keiyaA werd dat een levensmotto. ‘Iemand twitterde: a downward spiral is a loaded spring. Dat bleef hangen. Een neerwaartse spiraal kan ook een opbouw van energie zijn. Dat voelde als precies wat ik doormaakte.’
Die metafoor - spanning, vervorming, veerkracht - vormt de kern van Hooke’s Law, een album dat de zwaarte van depressie probeert om te zetten in nieuwe energie. ‘Ik wist dat ik in een diepe depressieve periode zat, maar ik probeerde ook mijn spiritualiteit te begrijpen. Ik las over Afrikaanse en inheemse kosmologieën, over het idee dat het leven niet lineair is maar cyclisch. In sommige tradities beweegt de ziel in een soort lus tussen de fysieke en de spirituele wereld. Dat gaf me taal voor wat ik voelde.’