Tom Smith van Editors, Nathan Nicholson van The Boxer Rebellion, Brian Molko van Placebo. Het nieuwe album van Tinlicker zit vol Pinkpop-waardige stemmen, en dat terwijl het Utrechtse duo toch echt melancholisch, melodieuze house maakt. ‘Wist je dat Brian Molko tegenwoordig in Nederland woont?’

Je maakt het niet vaak mee, een persbericht waarin een artiest gewag maakt van kritische reacties, maar het stond er echt toen Tinlicker zijn Europese tour aankondigde: ‘We are overwhelmed by all the positive, sometimes critical and often emotional reactions on the record and won't hesitate to play a few - or maybe a few more - new songs out on the road.’ Het zal bij de Pinkpopbezoeker misschien wel omgekeerd resoneren: te veel vocals, daar houden danceliefhebbers niet van. ‘Mensen denken dat we onze ziel verkocht hebben aan de popindustrie’, zegt Jordi van Achthoven, een van de twee producers. ‘Maar wij zijn totaal niet gestuurd door een label, wat mensen dan denken. We hebben precies gemaakt wat we zelf wilden.’

De gastvocalisten op het nieuwe album van het Utrechtse danceduo zijn stuk voor stuk bekend bij de rockliefhebber: Tom Smith van Editors, Nathan Nicholson van The Boxer Rebellion, Brian Molko van Placebo. ‘Wist je dat Brian Molko tegenwoordig in Nederland woont? Ik meen in Rotterdam of Haarlem, sinds de Brexit woont-ie hier. Je zult hem niet herkennen als je hem op straat tegen het lijf loopt. Hij is hier bij ons in de studio geweest’, zegt Van Achthoven. 

Verhalende house

Hij zal even gezocht hebben naar de bel, want aan de deur van het moderne kantoorpand om de hoek bij de Utrechtse clubs De Nar en Kabul A GoGo staat geen Tinlicker maar Black Sun Empire. Precies, het succesvolle drum ‘n bass trio, in Utrecht bekend van hun Blackout-feesten, landelijk bekend van de vele drum ‘n bass-nachten op Lowlands en ook internationaal een vaste waarde. Tinlicker-oprichter Micha Heyboer staat nog altijd ingeschreven bij de KVK als lid van de groep, hoewel hij er weinig tijd voor heeft. In de studio naast die van Tinlicker zitten René Verdult en Micha's broer Milan daadwerkelijk aan een track te schaven. ‘Zij kregen kinderen, ik niet’, verklaart Micha eenvoudig waarom hij in 2012 een soloproject begon. Het werd een heel ander project dan Black Sun Empire. ‘Mensen zouden het misschien logischer vinden als ik harde techno zou maken, maar ik wilde juist een totaal andere energie opzoeken. Drum ‘n bass draait heel erg om buildups en drops, een soort EDM maar dan van de straat. Met Tinlicker willen we een verhaal vertellen met een liedje en langzaam naar de euforie toewerken.’

Micha Heyboer maakte de eerste Tinlicker in zijn eentje, maar de boel begon te rollen toen hij gezelschap kreeg van Jordi van Achthoven, die al jaren actief was in dezelfde stad als hij, maar dan wel in de four to the floor-hoek. ‘Ik doe allemaal dingen die not done zijn’, zegt Heyboer. Dat beaamt Jordi. ‘Maar dat moest ik loslaten.’ Micha: ‘Het klinkt misschien stom maar ik ben niet echt van de drugs, dus ik miste eigenlijk een soort verhalende dansmuziek die niet alleen maar populair is doordat iedereen aan de xtc zit.’ 

Tinlicker's tweede album verscheen bij Anjuna Beats en begon in eerste instantie te rollen in Amerika. Dan neemt het duo een cruciale beslissing: het gaat mee op een labeltour in de VS. Achttien avonden als opener. Het is een flinke investering, maar het werkt: Tinlickers populariteit groeit. En dan krijgt de groep een cadeautje in de schoot geworpen: een TikTok-viral met de track ‘Because You Move Me’, een melancholische track waarop duizenden mensen ineens een dansje deden. ‘We weten nog steeds niet hoe het gekomen is’, zegt Jordi. ‘Maar ineens stond die track in allerlei lijstjes.'

En zo zijn we stilletjes richting het heden aan het kruipen, al moeten we één beslissende stap niet vergeten: de eerste jaren was Tinlicker een dj-act. Weliswaar een die enkel eigen muziek (en bijvoorbeeld eigen succes-edits van Robert Miles en Kosheen) draait, maar wel een dj-act. Maar in de lockdown maakt Tinlicker de upgrade tot Ableton live-act. Het brengt de groep meteen in een andere league, van bijvoorbeeld Pinkpop of de prestigieuze concertreeks in de Gashouder in Amsterdam, waar Tinlickers naam dit voorjaar tussen Underworld en Roisin Murphy prijkte. Die show was tot nu toe de enige in eigen land dit jaar, want Tinlicker deed voor het eerst een eigen Europese tour waarbij Amsterdam slechts één stad was. 

Tinlicker dus, twee vriendelijke gasten die allang voorbij de fomo zijn, ongevoelig voor al te hip gedoe maar doortastend waar nodig. Het brengt ze vrijdag naar Landgraaf op een dankbaar slot, vlak voor headliner Måneskin in de tent. ‘Toch wel een moment. Leuk dat het nu alsnog gaat lukken’, zegt Micha Heyboer. ‘Vorig jaar waren we ook benaderd maar konden we niet omdat ik getuige was op de bruiloft van mijn beste vriend.’ En dat is tenslotte minstens zo belangrijk.