Daarmee maakte het festival een beslissing die geweldig kan uitpakken, maar ook doodeng is: ze zetten nog nadrukkelijker in op de nieuwe garde en laten stemmen horen van mensen waarvoor voorheen geen ruimte was. ‘Jonge bands die hele urgente platen hebben gemaakt, een sound hebben die heel erg bij de tijd van nu past’, zegt Hoeijmakers vurig, ‘een sound waarin duidelijk maatschappijkritiek doorklinkt.’ ‘Redefining heaviness’ is al jaren de slogan van Roadburn. ‘Die vernieuwingsslag is in een stroomversnelling terecht gekomen, door deze omstandigheden. Ja, dat is heel spannend.’
Zo praat Hoeijmakers begeesterd over de Canadese queer rapper Backxwash, het experimentele industriële grindcore/noise-duo Duma uit Oeganda, de Braziliaanse band Deafkids, en Elizabeth Colour Wheel, ‘een Amerikaanse band op het snijvlak van noise, hardcore en avant-garde. Een band die al een paar jaar op ontploffen staat, maar door de pandemie de belofte nog niet kon waarmaken.’ Juist dit soort acts wordt door Roadburn nog eens extra op het schild gehesen met speciale compositieopdrachten. ‘Ik draag de underground een warm hart toe, en zou zo graag willen dat er nieuwe impulsen komen, zodat het niet stagneert. Er is zoveel gebeurd in de afgelopen drie jaar, waardoor mensen moesten stoppen in hun eigen zoektocht. Ik hoop dat we met Roadburn een broedplaats kunnen zijn voor nieuw talent, een springplank. Ik wil dat we de underground uitdagen, dat we een lichtpuntje zijn.’
Dat is een prachtig streven, maar heeft natuurlijk wel zijn consequenties: ‘We zijn voor het eerst sinds 18 jaar niet uitverkocht.’ Roadburn trekt van oudsher zo’n 80 procent bezoekers van buiten Nederland. ‘Dat was de kracht van het festival, maar is nu ook de zwakte. Ook voor de bezoeker is het festival duurder geworden. Niet alleen het vliegen, ook hotels, eten, drinken. Bij elkaar een hele klap geld.’
Er worden toch weer 5.000 liefhebbers uit meer dan 40 landen verwacht, maar sommige vaste kaartkopers haken toch af wegens de kosten, of omdat ze zich niet meer herkennen in het nogal vooruitstrevende programma. En zij komen met hun kritiek direct bij Walter Hoeijmakers aanzetten, juist omdat hij zo’n benaderbare, sympathieke festivalbaas is die zich ook altijd graag mengde in de levendige Roadburners-Facebook-groep. ‘Dat doet echt pijn. Ik zie een grote discrepantie tussen de verwachtingen van de kaartkopers en de werkelijkheid waarin wij moeten opereren. Het festival - en de wereld - zoals die in 2019 was, bestaat nu niet meer. Dat moet een nieuwe invulling krijgen om mee te gaan in de veranderende omstandigheden, om te groeien en te overleven. Ik las in deze discussie een reactie op social media, iemand die zei: “Adjust or die.” Dat is de opmerking die bij mij het allerhardste binnenkwam. Zo’n opmerking houdt me op de been. We zijn dit festival naar de toekomst aan het tillen.’