Bevindt De Staat zich op een kruispunt? Wat is de volgende stap? Die uitverkochte ZiggoDome ligt een radiohit verderop, en op basis van de nieuwe tracks die ze spelen kun je je afvragen of ze dat willen. ‘Numbers Up’ is een cynisch liedje over je ziel verkopen voor streamingsucces, waarin Torre met zijn vertrouwde manische blik uitspuugt dat ‘de sleutel tot succes méér succes’ is. De Staat is weer vanouds goed.
'Bitterzoet' is een van de beste Nederlandse albums ooit gemaakt. Nu kunnen we concluderen dat de bijbehorende show ook een baanbrekende, oogverblindend mooi geregisseerde show is die zijn gelijke niet kent. Eefje de Visser eindigt op deze Pinkpop-dag volkomen terecht bovenaan. Verder politieke punk, een oneindige rij discohits en een wervelwind aan emoties in deze Top 5.
‘LOWLAAAAAAAAAANDS, wajo zeg, kanker veel mensen hier!’ Ja Abel van Gijlswijk, die komen allemaal voor Hang Youth. Het is natuurlijk buitenaards dat jouw politiek geëngageerde punkband op Pinkpop staat.
Van Gijlswijk giet nog wat olie op het vuur: ‘Ik weet zeker dat er hier VVD’ers in het publiek zijn.’ Een luid geloei komt uit het publiek. Maar dat boeit gelukkig geen reet. Punk is een universele taal waar zelfs de VVD’ers in het publiek op los kunnen gaan.
Zoals sommigen nibbits aan een dropveter rijgen, zo rijgt discofunkkoning Nile Rodgers op de Pinkpop-mainstage hit aan hit aan hit aan hit aan hit aan hit aan hit aan hit. Ja, er passen meer hits in een uurtje Nile Rodgers dan er nibbits aan een dropveter passen. Hij begint met de tunes van zijn eigen band Chic, zalige disco en funk zo soepel en opbeurend gespeeld dat zelfs de stroefste heupen knarsend in beweging komen.
Het ene moment sta je in een wall of death zo groot als het eerste vak, gniffel je om ‘Crazy Frog’ (‘ik heb een tatoeage van een kikker’, roept Joost zelf) of rap je zijn domste slimme lines mee (‘ik ben fly net een meeuw, het is de blanke Paul de Leeuw’). En het volgende sta je keihard mee te janken met de Friese rapper Joost. Echt waar, het is nogal een wervelwind van emoties bij de opener van de Noord-stage op zondag.
Altijd al was Eefje de Visser een artiest die mooie platen maakte en die muziek nog veel mooier naar de podia vertaalde. Bitterzoet is een van de beste Nederlandse albums ooit gemaakt. Dat wisten we al. Nu kunnen we concluderen dat de bijbehorende show ook een baanbrekende, oogverblindend mooi geregisseerde show is die zijn gelijke niet kent.
>>> lees verder
Voor meer Pinkpop 2022 check je ons uitgebreide dossier en kijk je hier Pinkpop-video's.