PP22: Eefje de Visser is oogverblindend mooi
Nederpopster heeft een baanbrekende festivalshow
Altijd al was Eefje de Visser een artiest die mooie platen maakte en die nog veel mooier naar de podia vertaalde. Bitterzoet bleek vorig jaar haar magnum opus, een plaat die in een prijzenregen belandde waar geen einde aan kwam. Vandaag op Pinkpop laat Eefje zien dat de bijbehorende festivalshow al net zo’n meesterwerk is geworden.
Allereerst die looks. Er hangen prachtig gestileerde goudoranje gordijnen aan alle kanten van het podium – als een droomversie van David Lynch' Red Room. Lichtman Randall Diagre verdient een shoutout voor zijn kunstzinnige, smaakvolle design. Af en toe werpen Eefje en haar twee backingzangeressen gigantische schaduwen op dat achterste gordijn, soms voeren ze totaal in-lock een gezamenlijke choreografie op, en minstens zo vaak dansen ze wat losser: alsof ze in een totale trip zitten en daarin hun eigen weg gaan, maar elkaar ook goed aanvoelen. In de break van ‘Maak Het Stil’ gaan die twee achter Eefje staan, en verandert ze in een soort zesarmige Bollywood-godin. Wow.
‘Ik heb de tour drie keer uitgesteld wegens covid’, zegt Eefje halverwege de show, ‘daarna een keer omdat ik een baby kreeg.’ Luid gejuich. ‘Nu kunnen we hem eindelijk spelen. Het gaat een mooie zomer worden, denk ik.’ Zeg dat wel, want ook muzikaal laat Eefje Bitterzoet en de nieuwe nummers ‘Storm’ en ‘Startschot’ nog eens fraaier opbloeien. ‘Storm’ blijkt al een bonafide festivaltune waarin de laatste break net wat langer duurt dan je denkt, om de spanningsboog zo ver mogelijk uit te rekken. Wanneer de drop dan komt, dan voelt–ie als een stomp in de maag. ‘Stilstand’ is een euforisch kippenvelnummer geworden met zijn bedwelmende four to the floor-beat. En ook ‘Bitterzoet’ krijgt zo een magistraal extra duwtje voor het laatste refrein, en vrijwel elk nummer krijgt nieuwe details mee. En dan is er nog de slim geplaatste cover van ‘Running Up That Hill’.
HET MOMENT
Wat gebeurt er na drie nummers? Opeens zweeft vanuit de vloer een grote schitterende spiegel omhoog (ontworpen door Nick Verstand) die een aureool vormt boven Eefje. Soms kantelt hij een beetje om een verblindende straal licht de tent in te zenden. In ‘Zwarte Zon’ kantelt hij, om een zwarte cirkel in het decor te vormen. Het is een totaal eigen special effect dat duizend keer smaakvoller is bedacht dan wat we verder op Pinkpop zagen, harder binnenkomt dan honderd ejaculerende confettikanonnen bij elkaar en zo veelzijdig wordt ingezet dat het geen moment verveelt. Bitterzoet is één van de beste Nederlandse albums ooit gemaakt. Dat wisten we al. Nu kunnen we concluderen dat de bijbehorende show ook een baanbrekende, oogverblindend mooi geregisseerde show is die zijn gelijke niet kent.