Waar ging het mis? Een korte tijdlijn aan de hand van mails aan kaartkopers en mensen op de wachtlijst.
November 2014: er wordt “fok en lul bijgezet om een groter schip te charteren”, mailt de organisatie naar geïnteresseerden op de wachtlijst. “Een beslissing van de rederij hierover valt echter niet eerder dan half januari, dus we verwachten eind januari te kunnen beginnen met het boeken van de hutten.
12 mei 2015 volgt pas een nieuwe mail, waarin de mensen die al een aanbetaling van 250 euro hebben gedaan wordt beloofd dat ze regelmatig zullen worden verblijd met een update over de feestcruise. Klinkt goed, zin in!
25 augustus 2015 komt Ship Happens met aanzienlijk slechter nieuws: “Onze zogenaamde ‘Italiaanse vrienden’ van de rederij hebben zomaar besloten om in 2016 niet meer op Amsterdam te varen.” Ze beloven wederom fok en lul bij te zetten om een nieuwe rederij te vinden. “Er is gelukkig veel enthousiasme bij de overige rederijen, dus we maken een hele goede kans dat het gaat lukken in 2016.”
26 november 2015 maakt de organisatie bekend dat het niet mogelijk wordt om in 2016 vanuit Amsterdam te vertrekken. “Of het wordt astronomisch duur, maar dat willen we jou niet aan doen.” Er wordt beloofd dat Ship Happens alsnog een jaar later zal plaatsvinden. “Zodra wij het juiste schip en een vertrekdatum hebben voor Ship Happens in 2017 kun je alsnog besluiten of je wel of niet meegaat. Als je dan niet meegaat krijg je uiteraard je aanbetaling terug.”
5 april 2016 wordt Shit Happens aangekondigd: een zoethoudertje met geheime line-up dat 4 juni moet plaatsvinden. 20 mei wordt datzelfde evenement verplaatst naar 25 juni.
Pas drie dagen voor het feestje wordt ook deze afgeblazen omdat er niet voldoende animo voor is. Maar goed, gelukkig is er goed nieuws: Ship Happens 2017 krijgt een datum. Van 5 tot 7 mei 2017. “Het wordt wel wat duurder dan we eerder hebben aangeboden”, mailen ze. “Dat komt omdat de rederij die ons in de steek heeft gelaten ons destijds een te goedkoop en naar wij inmiddels hebben geconstateerd onrealistisch aanbod heeft gedaan. Verder waren er geen rederijen die Amsterdam als vertrek- en aankomsthaven hadden.” De exacte prijzen worden bekendgemaakt zodra het contract ondertekend is. “We hebben the hard way moeten leren waarom andere Nederlandse organisaties nooit een soortgelijk evenement op poten hebben gezet, want dit heeft ons op zijn zachtst gezegd nogal wat slapeloze nachten opgeleverd. Maar gelukkig is het allemaal niet voor niets geweest. We kunnen eindelijk het ruime sop kiezen! HOEZEE.”
8 juli 2016: mensen op de wachtlijst krijgen een mail dat er hutten zijn vrijgekomen, en ze vanaf 9 juli een aanbetaling van 250 euro kunnen doen plus servicekosten. De prijzen van de hutten zullen per persoon vanaf 475 euro voor een standaard hut bedragen, een dikke 150 euro meer dan aanvankelijk. Op de Facebook van Ship Happens beginnen mensen inmiddels hun geld terug te vragen.
We kregen mailcorrespondentie onder ogen waarin de organisatie aan een afhaker belooft om binnen 5 weken de aanbetaling op de rekening terug te storten. Die heeft vijf maanden later nog steeds niets ontvangen. Het is nog altijd onduidelijk of Ship Happens in 2017 doorgang zal vinden. Peter van de Meulen was onbereikbaar voor commentaar: het telefoonnummer van Meubel Stukken is afgesloten en op zijn mails reageert hij niet.