Partybootfestival Ship Happens dreigt groot fiasco te worden

Kaartkopers wachten al maanden op hun geld en Meubel Stukken-eigenaar lijkt van de aardbol verdwenen

Timo Pisart ,

Het klonk zo mooi: Valtifest-organisator Meubel Stukken kondigde in 2014 aan twee jaar later een partycruisefestival op de Noordzee te zullen houden. Het festival werd uiteindelijk naar mei 2017 verplaatst. Nu is de organisator van de aardbol verdwenen. Oud-medewerkers worden genegeerd, kaartkopers krijgen al maanden geen antwoord meer op mail, en het lijkt erop dat ze naar hun aanbetalingen kunnen fluiten. “Het is een grote bende.”

Op een over the top chique en lelijk cruiseschip drie dagen op de Noordzee dobberen, jezelf dikker-dan-dik eten in 5 sterrenrestaurants en het overtollige vet er weer af dansen op de malste feestjes: het idee van Meubel Stukken klonk fantastisch. De organisator achter onder andere Valtifest, Manifesto en OWAP kondigde in juni 2014 het concept Ship Happens aan, dat pas twee jaar later zou plaatsvinden: van 6 tot en met 8 mei 2016. Kaartjes kon je per direct reserveren met een aanbetaling van 250 euro. In een maand moesten de 1160 hutten vol zitten. Lukte dat niet, dan konden de trossen in 2016 niet los.

Niets aan de hand, zou je zeggen, want alle kaarten werden al binnen een week verkocht. Omgerekend moet dat zeker om een kwart miljoen aan aanbetalingen gaan. In november van datzelfde jaar liet de organisatie zelfs weten naar een groter schip op zoek te zijn om aan de flinke vraag te kunnen voldoen. Daarna volgden maanden radiostilte, uiteindelijk werd het festival een jaar naar achter geschoven en nu laat organisator Peter van de Meulen überhaupt al maanden niets van zich horen. Er was beloofd dat mensen die niet meer enthousiast waren hun aanbetaling terug zouden krijgen, maar na eerdere sussende mailtjes krijgen ze nu geen enkel antwoord meer.

Gemma Veel werd aanvankelijk opgevoerd als mede-organisator en kondigde het festival in 2014 aan op 3voor12, maar vertelt nu dat ze sinds augustus 2016 niets meer met Ship Happens te maken heeft. “Feitelijk is Peter van de Meulen de hele organisatie. Hij is degene die de beslissingen neemt en financieel op de hoogte is. Hij gaf al maanden geen antwoorden meer, nam zijn privénummer opeens niet meer op en reageerde niet meer op mijn mails en smsjes. Ik maakte me grote zorgen, en kon uiteindelijk niets anders doen dan stoppen.” Veel zegt dat er voor de editie in 2017 al een intentieverklaring lag bij rederij AIDA, en het op haar overkwam dat Ship Happens doorgang zou kunnen vinden. Peter van de Meulen is onbereikbaar: het telefoonnummer van Meubel Stukken is afgesloten, hij neemt zijn mobiele telefoon niet op, zijn privéadres gaf hij niemand en op mails reageert hij niet. 

“Iedereen is pissig, ze voelen zich zich genaaid en zijn gefrustreerd dat ze worden genegeerd”, zegt een van de gedupeerden. Ze wil haar naam liever niet in het artikel terugzien, maar heeft een Facebook-groep voor gelijkgestemden opgericht en krijgt inmiddels non-stop reacties van anderen die hun geld hebben teruggevraagd. In augustus kreeg zijzelf nog een mailtje terug dat haar aanbetaling binnen vijf weken zou worden gestort. Daarna heeft ze niets meer gehoord, en andere aanbetalers overkwam hetzelfde. “Meerderen zijn al naar het kantoor van Meubel Stukken geweest. Daar wordt inmiddels beweerd dat de organisatie is verhuisd. Het naambordje is al weggehaald, en een man daar wist te vertellen dat ze een dag eerder al hun spullen in dozen hebben gedaan en de biezen hebben gepakt.” 

Een andere aanbetaler vertelt hetzelfde verhaal: “Het werd flater na flater na flater, dus besloten we dat we het geld terug wilden. Dat was te allen tijde mogelijk, werd gezegd. Toen pas brak de beerput open: sommige mensen kregen hun geld uiteindelijk wél terug, anderen kregen het antwoord dat dat onmogelijk was omdat het vast zat bij de rederij en weer anderen werd beloofd dat ze binnen vijf weken het geld terugkregen, maar wachten nog altijd. Sommigen kregen te horen dat de cabins uiteindelijk zo’n 750 euro zouden gaan kosten, ik heb die mail überhaupt niet gekregen. Het is een grote bende."

Ook bij Valtifest rommelt het: werd het festival voorheen georganiseerd door Meubel Stukken en PLUS1, in 2016 heeft Peter van de Meulen PLUS1 uitgekocht. Het festival werd dit jaar getroffen door extreem tegenvallende kaartverkoop en veel horecaondernemingen die op Valtifest stonden wachten nog altijd op hun geld.

Waar ging het mis? Een korte tijdlijn aan de hand van mails aan kaartkopers en mensen op de wachtlijst.

November 2014: er wordt “fok en lul bijgezet om een groter schip te charteren”, mailt de organisatie naar geïnteresseerden op de wachtlijst. “Een beslissing van de rederij hierover valt echter niet eerder dan half januari, dus we verwachten eind januari te kunnen beginnen met het boeken van de hutten.

12 mei 2015 volgt pas een nieuwe mail, waarin de mensen die al een aanbetaling van 250 euro hebben gedaan wordt beloofd dat ze regelmatig zullen worden verblijd met een update over de feestcruise. Klinkt goed, zin in!

25 augustus 2015 komt Ship Happens met aanzienlijk slechter nieuws: “Onze zogenaamde ‘Italiaanse vrienden’ van de rederij hebben zomaar besloten om in 2016 niet meer op Amsterdam te varen.” Ze beloven wederom fok en lul bij te zetten om een nieuwe rederij te vinden. “Er is gelukkig veel enthousiasme bij de overige rederijen, dus we maken een hele goede kans dat het gaat lukken in 2016.”

26 november 2015 maakt de organisatie bekend dat het niet mogelijk wordt om in 2016 vanuit Amsterdam te vertrekken. “Of het wordt astronomisch duur, maar dat willen we jou niet aan doen.” Er wordt beloofd dat Ship Happens alsnog een jaar later zal plaatsvinden. “Zodra wij het juiste schip en een vertrekdatum hebben voor Ship Happens in 2017 kun je alsnog besluiten of je wel of niet meegaat. Als je dan niet meegaat krijg je uiteraard je aanbetaling terug.”

5 april 2016 wordt Shit Happens aangekondigd: een zoethoudertje met geheime line-up dat 4 juni moet plaatsvinden. 20 mei wordt datzelfde evenement verplaatst naar 25 juni. 

Pas drie dagen voor het feestje wordt ook deze afgeblazen omdat er niet voldoende animo voor is. Maar goed, gelukkig is er goed nieuws: Ship Happens 2017 krijgt een datum. Van 5 tot 7 mei 2017. “Het wordt wel wat duurder dan we eerder hebben aangeboden”, mailen ze. “Dat komt omdat de rederij die ons in de steek heeft gelaten ons destijds een te goedkoop en naar wij inmiddels hebben geconstateerd onrealistisch aanbod heeft gedaan. Verder waren er geen rederijen die Amsterdam als vertrek- en aankomsthaven hadden.” De exacte prijzen worden bekendgemaakt zodra het contract ondertekend is. “We hebben the hard way moeten leren waarom andere Nederlandse organisaties nooit een soortgelijk evenement op poten hebben gezet, want dit heeft ons op zijn zachtst gezegd nogal wat slapeloze nachten opgeleverd. Maar gelukkig is het allemaal niet voor niets geweest. We kunnen eindelijk het ruime sop kiezen! HOEZEE.”

8 juli 2016: mensen op de wachtlijst krijgen een mail dat er hutten zijn vrijgekomen, en ze vanaf 9 juli een aanbetaling van 250 euro kunnen doen plus servicekosten. De prijzen van de hutten zullen per persoon vanaf 475 euro voor een standaard hut bedragen, een dikke 150 euro meer dan aanvankelijk. Op de Facebook van Ship Happens beginnen mensen inmiddels hun geld terug te vragen.

We kregen mailcorrespondentie onder ogen waarin de organisatie aan een afhaker belooft om binnen 5 weken de aanbetaling op de rekening terug te storten. Die heeft vijf maanden later nog steeds niets ontvangen. Het is nog altijd onduidelijk of Ship Happens in 2017 doorgang zal vinden. Peter van de Meulen was onbereikbaar voor commentaar: het telefoonnummer van Meubel Stukken is afgesloten en op zijn mails reageert hij niet.