The Bigger Picture: de opmars van Desiigner-track Panda

Speelse trap-track groeit als bamboe in de charts

Timo Pisart ,

Rrrrrrra! Op wonderlijke wijze groeit Panda van Desiigner uit tot een van de grootste hiphophits van het moment. Wat maakt die track over ’n witte BMW zo goed?

Het is Future, dat kan niet anders. Sowieso, onmiskenbaar Future. Toch? Ja, toch? Nee, niet dus. Toen Kanye West The Life Of Pablo voor het eerst aan de mensheid liet horen middels een giga-evenement in Madison Square Garden, viel Father Stretch My Hands pt. 2 direct op met een rammer van een beat en een gevaarlijke hook: “I got broads in Atlanta, twisting dope, lean and the Fanta.” Dat moet de gevaarlijke flow van Future wel zijn, zou je zeggen, de vaandeldrager van de Atlanta trap. Maar nee, het is de volstrekt onbekende 19-jarige rapper Desiigner uit New York (die naar eigen zeggen zelfs nog nooit in Atlanta was geweest!), en Father Stretch My Hands pt. 2 blijkt vooral een remake van zíjn tune Panda. 

Nu groeit het origineel - over de fysieke gelijkenis tussen pandaberen en de witte BMW X6-auto - uit tot de grootste hiphophit van het moment. Bij elkaar opgeteld is de track van Desiigner al meer dan 100 miljoen keer gestreamed op YouTube en Spotify, hij kwam tot 2 bij de Billboard Hot 100 en kruipt nu ook de Nederlandse Spotify-chart in (inmiddels op plek 18!). Het nummer werd oorspronkelijk zonder veel reuring op Soundcoud en YouTube geplaatst, maar eind februari officieel door GOOD Music (het label van Kanye West) uitgebracht. En inmiddels zijn er honderden remixes en freestyles te vinden, tot aan deze verschrikkelijke folkcover aan toe. Meek Mill sprong erop, Lupe Fiasco maakte er een ode aan Panda Express van, en dan zijn er nog vele Panda-remixes gesignaleerd in Frankrijk, Puerto Rico en natuurlijk ook Nederland.

“Het voelde gelijk als een verplichting om een remix te maken”, zegt Chivv van SBMG erover. “Ik had een gevoel dat dit een hit zou worden, hier in Nederland én het buitenland. Ik probeerde zoveel mogelijk mezelf te blijven, ik wilde Desiigner niet nadoen, natuurlijk. Da’s best aardig gelukt.”

En toch is de stijl van Desiigner waarschijnlijk de belangrijkste reden voor het succes van Panda. “Hij is een van de hardste rookies van het jaar, en dit lijkt een hele nieuwe sound”, aldus Chivv. “Hij lijkt behoorlijk op Future, daar kunnen we niet omheen, maar maakt een oude stijl nieuw en zet die Atlanta-sound in een nieuw jasje. Hij maakt het iets rauwer en leuker om naar te luisteren.” Daar heeft Chivv wel een punt: na Future waren er wereldwijd duizenden rappers die het atlanta trap-geluid gingen kopiëren met ratelende hi-hats en overal dezelfde samples. De originaliteit en speelsheid zijn er wel een beetje af, het begon voorspelbaar en saai te worden, maar toen kwam opeens Panda van Desiigner. Wat die track zoveel leuker maakt? Dat heeft onder andere te maken met alle gekke geluidjes die Desiigner maakt. Chivv: “Rrrrrra! Hij zegt het de hele track lang in de atmosphere, op de achtergrond. Dat maakt Panda super-aanstekelijk, je krijgt spontaan de drang om zelf ‘rrrrra!’ te zeggen.”

En dan is er nog de waanzinnige liveverschijning van Desiigner. Hij lijkt zo gek als een deur, maar stond ook in maart op showcasefestival SXSW met een maniakale energie, zo zagen we. Ja, én een gast in panda-pak die over het podium hobbelt, natuurlijk. Wanneer als laatste nummer de Kanye-track wordt ingezet, crowdsurft een jongen met petje middenin de zaal. Of hij bij Desiigner hoort blijft onduidelijk, maar bij de laatste noten van de set gooit hij zijn petje af, waarin een flink stapeltje bankbiljetten bleken te zitten. Het regent geld! Deze week nog ging weer een livefilmpje van Desiigner viral, waar hij tijdens het dabben opeens begint te kotsen (!), om vervolgens verder te rappen alsof er niets is gebeurd

Maar het is ook de uitstekende beat, gemaakt door de 22-jarige grimeproducer Menace, woonachtig in het kleine Britse stadje Rochdale. Hij uploadde de instrumental al in 2014 op YouTube, en kreeg op een dag een berichtje dat Desiigner de beat wel wilde kopen voor 200 dollar. Prima prijs voor een oude beat, dus verkocht hij hem aan de nog onbekende rapper. “Ik wist pas op het allerlaatste moment dat de instrumental op The Life of Pablo zou komen”, vertelt Menace aan FACT. “Kanye wilde zijn nieuwe signee Desiigner helpen door hem op het album te zetten, en was ook enthousiast over de productie. Ik was geschokt dat ik op Kanye’s album terecht ben gekomen, het voelt als de big break waar ik op wachtte.” 

“Alles klopt aan die beat”, zegt de Nederlandse producer Ramiks (Noah’s Ark). “In de bas zit een rare pitch-bend, hij hobbelt wat naar boven en naar beneden. De snare klinkt zoals een snare hoort te klinken, allemaal heel dik, en alles is in de juiste verhouding.”

Het is maar de vraag of Desiigner nog over het succes van Panda heen kan, denkt ook Ramiks. Grote kans dat hij voor de rest van zijn leven aan die gekke track over de witte BMW vastzit. Panda is in ieder geval ’n banger van jewelste die je de hele zomer op alle festivals gaat terughoren.