Festivaldirecteur probeert Lenny Kravitz buiten Mojo om te boeken

'Hij heeft niet gezegd dat hij niet komt, toch?'

Connor Clerx ,

Hoe zit het nou met die opmerkelijke boeking van Lenny Kravitz op een onbekend hippiefestival? Kralingen Stamping Ground kondigde een line-up met o.a. Kravitz aan zonder dat de artiesten contractueel vast waren gelegd. Mojo ontkende de komst van de Amerikaanse rocklegende stellig. In 3voor12 Radio vertelt festivaldirecteur Paul van Schaik dat hij het nu op een andere manier probeert.

Waarom kondigt een nieuw festival, zonder ook maar een enkele bevestiging, zo'n grote naam aan? Festivaldirecteur Paul van Schaik legt uit hoe het besluit tot stand kwam: ‘De uitdaging was om het festival in drie maanden te organiseren, net als het oorspronkelijke festival. Iedereen zegt: dat gaat niet, de industrie is zo ontwikkeld dat je bij een artiest anderhalf jaar van tevoren een boeking vast moet leggen. Dat wilde ik doorbreken. Ik heb aan Mojo gevraagd of ze het toch wilden proberen. Dat zou lastig worden, volgens Mojo had ik dat anderhalf jaar geleden moeten vragen. Toen is iemand bij Mojo aan de slag gegaan en een week later belde ik weer. Het liep, dus ik dacht, dan kan ik die ticketsale wel aanzetten. Eigenlijk een beetje om ze op te jutten. Toen had ik niet verwacht dat er zo’n massale verontwaardiging zou ontstaan. Neem bijvoorbeeld Lowlands, dan kopen mensen blind een kaartje zonder dat de heel line-up bekend is.’

Achtentwintig mensen kochten een kaartje zonder dat Lenny Kravitz definitief was vastgelegd. Van oplichting is volgens Van Schaik geen sprake. ‘Hij heeft nog niet gezegd dat hij niet komt.’ Dat mensen hier boos over zijn begrijpt hij niet zo. ‘Die rel was al eerder dan dat ik echt begonnen was. Als je ziet hoe boos mensen worden, ze hebben helemaal geen kaarten gekocht dus ze zijn helemaal niet belazerd. In de middeleeuwen kon je iemand op een paal zetten en gewoon gaan gooien. We zijn gewend geraakt dat je de instituten moet vertrouwen. Als Mojo zegt komt niet, komt niet. Dan hoeft de pers mij niet meer te vragen of het wel waar is, als Mojo het zegt dan is het zo. Daarmee zeg je eigenlijk dat je een organisatie geloofwaardiger vindt dan een persoon. Wat de hippies zeiden is dat een instituut het individu moet dienen. Een instituut krijgt een machtspositie die het eigenlijk niet verdient.’

Inmiddels probeert de organisator Kravitz via een ander boekingskantoor te benaderen. Ook daar is het niet zeker dat het gaat lukken. Hij heeft een bod uitgebracht, dat wordt volgens het boekingskantoor nu bij de mensen van Kravitz neergelegd.

Met het festival probeert van Schaik een maatschappelijke verandering teweeg te brengen. ‘De samenleving is harder geworden na nine eleven. We hebben nu al die terroristische aanslagen nog steeds. Ik vind eigenlijk dat artiesten zich net als in de sixties uit moeten spreken. Als zij zich uitspraken namen hele volksstammen dat over. Muzikanten lopen nu allemaal aan de leiband van die maatschappijen, het is een soort van not done om maatschappelijk betrokken te zijn. Ik vind dit een mooi moment dat ze hun mond weer opentrekken. Ik denk dat Lenny Kravitz de ideale artiest is omdat hij meerdere generaties aanspreekt en visie heeft. Dan is het alleen een kwestie van hem vragen en dan ga ik ervan uit dat hij dat snapt.

Een bereikbaardere artiest vragen, dat was geen optie voor van Schaik.‘Nee want dan had ik dit resultaat niet gehad.’ Wat hij dan bereikt heeft? ‘Ik kan nu vertellen wat de bedoeling van het festival is. De bedoeling is belangrijker dan het festival zelf. De bedoeling dat we met zijn allen gaan nadenken of we wel goed bezig zijn.'

In een reactie laat Marjanne Manders, woordvoerder van Mojo, weten dat van Schaik inderdaad contact met ze heeft opgenomen. ‘Eind juni heeft hij ons gebeld met dit idee. We hebben verteld dat het ons erg moeilijk leek omdat het zo kort dag is, maar dat we het voorstel wel aan Kravitz voor wilden leggen. Dat voorstel kwam 5 juli, net toen we het met de agent wilden bespreken was het al aangekondigd. Ja, dat kan gewoon niet. Je kunt niet al kaartjes verkopen met een naam die nog niet bevestigd is.’

Lenny Kravitz is niet exclusief te boeken bij Mojo, maar de afgelopen dertig jaar zijn alle optredens in Nederland via het kantoor gegaan. Hoe serieus moeten we deze poging dan nemen? Manders vindt het voornamelijk jammer hoe het gelopen is. ‘Als ik het zo hoor lijkt het me echt te gaan om de media-aandacht. Ik snap wel dat hij dat gaat proberen maar dat moet je niet ten kosten van een artiest doen. Voor het publiek, als je een kaartje koopt, is het gewoon niet leuk. En de ene keer lees ik dat er 1000 kaarten zijn verkocht en de andere keer vijfendertig, en nu weer achtentwintig. Je moet gewoon niet iets beloven wat je niet kunt waarmaken.’ De haalbaarheid van de nieuwe poging schat Manders niet hoog in. ‘Die manager en agent krijgen dit ook van alle kanten te horen, dus de kans dat het nu nog gaat lukken is wel heel erg nihil geworden.’