Kink FM bestond vanaf 1995 onder de vlag van Holland Media Groep (RTL en Veronica) en draaide met name alternatieve muziek. Initiatiefnemers waren destijds Jan Hoogesteijn en Rob Stenders. Kink FM was in heel Nederland te beluisteren via de kabel, en later ook op internet via iTunes en als podcast. De zender heeft verschillende keren geprobeerd om in de ether te komen, maar in 2003 trok Veronica zich terug en ook een poging in 2011 mislukte. Daarna hield de zender op te bestaan. In oktober vorig jaar werd bekend dat de naam Kink FM weer in handen was van Hoogesteijn, die daar een al paar jaar over in onderhandeling was met Vereniging Veronica.
Kink stond bekend als broeinest voor talentvolle dj’s en presentatoren terwijl er ook gerenommeerde namen werkten: onder meer Michiel Veenstra, Mark van der Molen, Henk Kanning, Floortje Dessing, Jan Douwe Kroeske en Leon Verdonschot presenteerden programma’s. De bekendste stem van het station was waarschijnlijk Arjen Grolleman, die in 2010 tragisch genoeg overleed op 37-jarige leeftijd.
“Het gemis van Arjen Grolleman zal voelbaar zijn”, zegt Hoogesteijn in de aankondiging van de beoogde herlancering op Facebook. “Maar hij is on-ver-vang-baar en het enige wat we kunnen nastreven is om in zijn geest Kink weer op te bouwen.” In de post legt Hoogesteijn uit dat de herlancering een drietrapsraket moet zijn, met als eerste een zoektocht naar geschikte dj’s, een ‘voorprogramma’ van playlists op Spotify en Deezer en tenslotte een ‘full-operating’ radiostation. 3voor12 belde met Hoogesteijn voor meer uitleg over de relevantie van een terugkeer van Kink.
“Ik heb met lede ogen aangezien hoe Kink in 2011 ophield, maar had ook niet direct bedacht om een nieuw begin te maken. Want ik dacht hetzelfde hoor: er is al zó veel tegenwoordig, wat kunnen we nog toevoegen? Maar toen ik de naam weer in handen kreeg, kreeg ik zoveel reactie dat ik er van overtuigd raakte dat mensen echt in Kink geloven. Ik heb het project nu zelf opgestart. Het gaat nog wat tijd in beslag nemen, en we zien wel waar het begint en eindigt.”
Kink FM komt terug: “Krankzinnig veel reacties gekregen”
Initiatiefnemer Jan Hoogesteijn over het nieuwe Kink
Radiostation Kink FM kondigde deze week op Facebook aan een doorstart te willen maken. Mede-oprichter Jan Hoogesteijn zegt dat er een ‘nieuwe club met gedreven muziekliefhebbers’ is die een online radiostation gaat opzetten. Hij wil vooral inzetten op talentvolle dj’s die de programma’s gaan presenteren in plaats van non-stop muziek draaien zoals de meeste online stations doen, vertelt hij tegen 3voor12. Wat kan Kink FM anno 2016 toevoegen?
Ben je niet bang dat alle luisteraars zijn weggelopen naar stations als Pinguin Radio?
“Het grote verschil is dat wij met dj’s gaan werken. Pinguin heeft het de afgelopen 4,5 jaar heel goed gedaan met vooral non-stop muziek, daar heb ik heel veel respect voor en ze draaien goede muziek. Wij zoeken naar goede mensen die er meer over kunnen vertellen, dat is het grote verschil. En ik denk dat daar veel belangstelling voor is.”
Tegelijk vind je bijvoorbeeld op Apple’s Beats 1 ook gepresenteerde online radio. Dat is toch niets nieuws?
“Ik pretendeer ook niet iets nieuws te brengen. Dit is in het Nederlands, en gaat gepresenteerd worden door jonge mensen. Kink werd 21 jaar geleden opgezet, nu is er een nieuwe generatie. Ik heb krankzinnig veel reactie gekregen: meer dan 520 aanmeldingen waaronder veel getalenteerde mensen. Eén naam kan ik al verklappen: Vera Siemons (nu werkzaam bij DWDD, eerder Radio 1, red.). Iemand met een groot hart voor muziek, die ook radio kan maken en perfect bij het nieuwe Kink past.
Je zei met “andere partijen” over samenwerking te hebben gesproken. Is dat niks geworden?
“Kink geeft een goede naam, en die is wat waard. Ik heb met – respectabele – partijen gesproken over samenwerking, maar in die gesprekken ben ik steeds streng geweest. Er zit zoveel bloed, zweet en tranen in de naam Kink dat ik grote invloed wil houden over wat er gebeurt onder die naam. En daar zijn we niet uitgekomen.”
Hoe wordt het nu gefinancierd?
“In eerste instantie uit eigen zak. Het mooie aan de situatie in 2016, is dat distributie heel anders is dan in 1995: via internet. En door sociale media kunnen de marketingkosten bijvoorbeeld omlaag. En je kunt precies aan adverteerders laten zien wie je luisteraars zijn. Daar zijn we nu over in gesprek: adverteerders kunnen bijvoorbeeld complete programma’s sponsoren. Het mooie is dat mensen die 21 jaar geleden luisterden en toen 18/19 waren, nu in bepaalde posities zitten bij adverteerders of consultants. We denken ook aan crowdsourcing, dat luisteraars bijvoorbeeld aandeelhouder worden. Ik ben nu bezig de juridische consequenties daarvan te onderzoeken.”
De Spotify-playlists die nu online staan, oude Outlaw 141’s, ademen nostalgie.
“Die Spotify-lijsten zijn natuurlijk non-stop muziek en dus geen radioprogramma’s, maar het is wel een mooie manier om Kink te herintroduceren en nieuwe luisteraars te laten zien waar Kink voor stond.”
Maar waar staat Kink nu voor?
“De komende maanden zullen we met nieuwe lijsten komen. Ik vind het moeilijk om met details over titels en artiesten te komen, maar het wordt grofweg wel breder dan Pinguin.”