3voor12 Award genomineerde: De Staat

O opent een nieuw hoofdstuk voor de Nijmegenaren

Flip Kloet ,

Het album waarmee De Staat op zo’n beetje alle Nederlandse festivals kon laten zien dat ze het voorprogramma van Muse en die spraakmakende subsidie meer dan waard zijn. Natuurlijk deden oudere nummers als ‘Witch Doctor’ het ook heel goed op de festivalweides, maar het album O bracht tal van uitmuntende tracks met zich mee die op verschillende fronten een nieuw hoofdstuk openden voor de band.

De Staat. Een band die na dit festivalseizoen niet heel veel introductie meer nodig heeft. Van Pinkpop, Down The Rabbit Hole tot Lowlands, eigenlijk overal bewees de band dat die nieuwe sound aan iedereen besteed is, liefhebber of niet. Drie jaar na het verschijnen van hun vorige plaat I_CON is de sound van De Staat uitgegroeid tot een karakteristiek en toegankelijk stukje elektronische rock van eigen bodem.

Wat direct opvalt is natuurlijk de korte titel, die verwijst naar oneindigheid. Dat niets voor eeuwig is, weet de band als geen ander. Nadat hun thuishaven Doornroosje verhuisde naar een andere locatie, bouwde de band een studio in het oude gebouw waar ze het album produceerde. Een adrenalinerush aan nieuwe geluiden voorzien van uitgekiende drumbeats. De plaat is sterk beïnvloed door de openheid die terug hoort in genres als hiphop en dance.

Waar de nummers op I_CON wat robuust en druk waren, is op O de balans gevonden tussen die karakteristieke elementen die het voorheen zo tof maakte, maar dan aangevuld met nieuwe elementen. Dit alles zonder dat de band zich daar op wat voor manier dan ook in verliest. Noem het iets meer richting de pop, noem het gebalanceerder, maar noem het liever gewoon De Staat. Het zijn voornamelijk de synthesizers die een steeds grotere rol spelen. Een beetje meer van het één (synths) en een beetje minder van het ander (gitaar), maar altijd in de juiste verhoudingen.

Waar ze gelukkig wel aan vast blijven houden zijn die gepeperde drums, bij uitstek tracks die het goed doen op de festivalweides. Nummers als 'Get On Screen' en 'Blues Is Dead' nodigen uit om rustig te knikkenbollen achterin de tent, maar trekken je uiteindelijk mee in die geweldige ontlading voor het podium. Luisteren naar werkt hetzelfde als de circlepits op de festivals. Je wordt er ietwat angstig ingetrokken, maar na een flinke adrenalinerush loop je er breed glimlachend uit.

De Staat heeft met hun vierde album de vierde nominatie voor de 3voor12 Award te pakken. Telkens weer weet de band net zo indrukwekkend uit de hoek te komen als die ongenadige vleesdraaikolk tijdens de festivalshows.