Song van het Jaar: de meest opvallende samples van 2015

Waar Jamie XX, Drake, Fresku, Fatima Yamaha, A$AP Rocky en anderen het vandaan halen

Timo Pisart ,

Wie die 290 nummers lange longlist van de Song van het Jaar 2015 doorloopt, komt heel wat tracks tegen die leentjebuur spelen en fragmenten samplen van eerdere nummers. Maar waar komt dat gekke pianomotiefje vandaan? Dat soulvolle koortje? Die melancholische quote? De meest opvallende samples van 2015.

1. Jamie XX - I Know There’s Gonna Be Good Times (The Persuasions - Good Times)
Wie de Britse bleekneus Jamie XX wel eens live heeft gezien weet wel waar hij dat prachtige openingskoortje van zijn ultieme feelgood-hitje I Know There’s Gonna Be Good Times van heeft geleend. Afgelopen jaar demonstreerde hij het zelf op Pitch en Glastonbury, door Good Times van sixties-a capella-groep The Persuasions helemaal te draaien. Of nou ja, precies tot 2:08, om vervolgens zijn eigen track erin te gooien. Overigens was er nog een akkefietje over de rechten, maar dat is inmiddels opgelost.

2. Drake - Hotline Bling (Timmy Thomas - Why Can’t We Live Together)
Wat een onwaarschijnlijke hit is Hotline Bling van Drake, een van de meest mellow tracks die de Canadese rapper ooit maakte, maar iedereen sprong erop voor een cover: Justin Bieber, Erykah Badu en zelfs Sufjan Stevens. Daarmee is er ook hernieuwde aandacht voor de soulklassieker Why Can’t We Live Together van Timmy Thomas (1972), waaraan Hotline Bling die gekke basis van hammond en drumcomputer ontleent. Why Can’t We Live Together was overigens óók al populair covermateriaal en werd geïnterpreteerd door o.a. Sade, Santana en Steve Winwood. Drake speelt met Hotline Bling ook opzichtig leentjebuur bij CHA CHA van D.R.A.M., dat weer een Nintendo-sample herbergt.

3. Fresku - Kreeft (The Mighty Makers - Exodus)
Die gekke omhooggepitchte “Though I am”-vocaal aan het begin van de Fresku-single Kreeft, is dat nou een sample? Jazeker. Producer Teemong laat weten dat hij uit Exodus van The Mighty Makers is geleend, een trage, religieuze gospeltrack die op een obscure verzamelaar voor muziek uit de Bahama’s staat: A Nation Is Born (1973). Nog twee fragmenten uit de track worden gesampled voor Kreeft, kun jij ze ontdekken?

4. Fatima Yamaha - What’s A Girl To Do (Lost in Translation)
Op wonderlijke wijze beleefde danceculthit What’s A Girl To Do van Fatima Yamaha, een alterego van Bas Bron, dit jaar een wederopstanding. Het elf jaar oude nummer werd opnieuw uitgebracht en was in alle clubs te horen. Het is een bijzonder melancholische, trage electrofunktrack die zijn kracht mede ontleent aan een sample uit Lost in Translation, de door Sofia Coppola geregisseerde film met Bill Murray verloren in Japan. We horen Scarlett Johanssen verzuchten: “I just don’t know what I’m supposed to be. I’m stuck. Does it get easier?” Overigens bouwde de Schotse producer Hudson Mohawke zijn dit jaar verschenen track Resistance geheel op rondom een vertraagde sample van What’s A Girl To Do.

5. A$AP Rocky - Everyday (Python Lee Jackson ft. Rod Stewart - In A Broken Dream, 0:40)
Samplen in de hiphop is natuurlijk gemeengoed, maar minder gebruikelijk is het dat een sample een feature wordt genoemd. Het gebeurde bij Everyday van A$AP Rocky, waar de belangrijkste hook een sample van Rod Stewart op In A Broken Dream is. Ze deden het trouwens ook een keer achterin een SUV.

6. Charli XCX - Break The Rules (Reverend W.A. Donaldson - Baptizing Scene)
Soms worden hele refreinen hergebruikt in samples of wordt een hele track gebaseerd op een oude song, soms gaat het echt maar om een piepkorte toeter of een enkel woord. Dat laatste is het geval bij Break The Rules van Charli XCX, dat een enkele “yeah!”-uitroep knipte uit een krakend oude rede van Reverend W.A. Donaldson (1959). Ken je die? Jazeker, het is een bijzonder vaak gesampled fragment, ook in Niggas in Paris en tracks van o.a. Travi$ Scott, Lil Wayne en Meek Mill.

7. The Avener - Fade Out Lines (Phoebe Killdeer & the Short Straws - Fade Out Lines)
Sinds de four-to-the-floor-folk van Mumford & Sons transformeerde tot de deephouse-EDM-folk van Avicii, en sinds acts als Milky Chance groot succes oogsten door akoestische gitaren en dweperige liedjes te combineren met de platste producties, zijn ook deephouse-producers steeds meer samples uit de folk gaan lenen. Het album van de Franse The Avener staat er vol mee, Fade Out Lines (met een hele berg aan samples van Phoebe Killdeer’s gelijknamige nummer) werd een hit.

8. Paulo Nutini - Iron Sky (The Great Dictator - Final Speech)
Iron Sky van Paolo Nutini bevat ook een quote uit een film, maar wel wat minder geïnspireerd gebruikt dan Fatima Yamaha. Halverwege zit een fragment uit The Great Dictator van Charlie Chaplin (1940). Live laat Nutini vaak ook de beelden erbij zien.

9. The Prodigy - Nasty (Ron Goodwin - Where Eagles Dare (Main Theme))
Drum ’n bass is natuurlijk ook een genre dat aan elkaar hangt van de samples, met de ‘Amen break’ als meest bekende voorbeeld. The Prodigy bouwt daar al decennia op voort met grootse bigbeat, op de single van hun laatste album draaien ze de filmsoundtrack van Where Eagles Dare (1969) achterstevoren af.

10. Kanye West - All Day (Paul McCartney - Two Fingers)
Kanye West kennen we als artiest die overal de meest obscure samples weet op te duiken (check hier een mooi overzicht). Dat gefluit in de bridge, dat had dus een sample kunnen zijn: Sir Paul McCartney floot het melodietje al tijdens een tv-interview in 2002, heeft Kanye het daar dan vandaan geplukt? Wellicht, maar Macca heeft ‘m opnieuw ingefloten voor Ye.