Tiësto componeert exclusieve muziek voor Spotify hardloop-app Tiësto componeert exclusieve muziek voor Spotify hardloop-app

Spotify lanceert niet-muzikale content, zoals podcasts en nieuwsfilmpjes

, Atze de Vrieze

Tiësto componeert exclusieve muziek voor Spotify hardloop-app

Spotify lanceert niet-muzikale content, zoals podcasts en nieuwsfilmpjes

Atze de Vrieze ,

Na de Olympische Spelen kan dj Tiësto weer een sportieve prestatie aan zijn palmares toevoegen: hij heeft exclusieve muziek gecomponeerd voor een hardloop-app van Spotify. De muziek moet zich aanpassen aan het tempo van de sporter. Volgens Spotify gaat dat verder dan ‘beat stretching’. “De compositie past zich echt aan terwijl je loopt.” De dienst is later dit jaar ook te gebruiken via een app van Nike en het populaire hardloophulpje Runkeeper.

Ontwikkelaars van Spotify constateerden dat hardlopers niet alleen graag op muziek hardlopen, maar dat de muziek zelfs daadwerkelijk stimulerend werkt. Tiësto verscheen zelf ook even op het podium in New York. Hij toonde zich een echte sportschoolfreak. “Het moeilijkste was dat de meeste van mijn muziek 128 BPM is, te langzaam om op te rennen. Ik moest de juiste sound vinden rond de 160 BPM, en de luisteraar geïnteresseerd houden.”
 
De hardloop app is een van de nieuwe snufjes die Spotify vanmiddag op een persconferentie in New York onthulde. Een beknopte samenvatting van wat de Zweedse steamingdienst vandaag bekend maakte. 
 
- Belangrijkste onthulling naast dat leuke hardloopsnufje is het toevoegen van non-music content aan de Spotify database. Denk daarbij aan korte filmpjes en podcasts. Spotify gaat in zee met o.a. BBC, ESPN, Vice en Slate. En nee, niet met NPO. Nieuws waar door YouTube en vooral Soundcloud met argusogen naar gekeken zal worden.
- Het past binnen de ontwikkeling van Spotify tot een dienst die je de hele dag gebruikt, afhankelijk van je mood en wat je precies aan het doen bent. Zo komen er ook playlists die geschikt zijn voor de auto, op de fiets of zelfs voor onder de douche. Volgens Daniel Ek denken mensen niet meer in genres, maar in thema’s. De playlists worden automatisch aangepast op basis van je luistergedrag.
- Ook nieuw op Spotify: exclusieve content gemaakt door artiesten als Tyler The Creator, Icona Pop en Jungle. Het zou niet gaan om exclusieve muziek, maar om secundaire content, zoals radioshows.
- De persconferentie werd afgesloten met een optreden van D’Angelo, die onlangs ook al een Spotify sessie opnam. Hij werd bijgestaan door drummer Questlove en bassist Pino Palladino. 
- Echt groot nieuws bleef uit. Zo wordt gefluisterd dat Spotify onder druk van Apple en Universal mogelijk zijn freemium abonnement afstoot (of verkort). Ook een kwaliteitsupgrade in navolging van Tidal werd genoemd.

Nu op 3voor12