Eigenlijk is de tekst van Smoor 'best cliché', lacht Maaike Ouboter (23). Naar eigen zegge is het het meest oprechte nummer dat de zangeres - bekend van De Beste Singer Songwriter Van Nederland - ooit heeft geschreven. Maar waar veel clichématige liefdesliedjes door de mand vallen, is Smoor adembenemend. Dat zal mede te danken zijn aan Belgen Pascal Deweze en Novastar, die achter de knoppen zaten voor het nummer. Smoor hint naar zangeres Françoise Hardy en dan in het bijzonder haar melancholische nummer Message Personnel. Ouboter bezingt ondertussen een vergane liefde die "tegelijkertijd niet afgesloten is". "Hij had me allerlei spullen gegeven, van mondharmonica tot een trui, die ik koester, maar tegelijkertijd kon ik me er echt aan blijven vasthouden en me zo maar moeilijk van iemand losmaken."
In het uitgesponnen outro, dat feitelijk langer duurt dan de clip zelf, stijgt het nummer op naar grote hoogte. In de clip zelfs letterlijk: de camera blijkt op een drone gemonteerd en vliegt hoog boven de bossen door. "Ik zie dat echt als het einde van de film: je hebt alles gezien en kunt met de aftiteling nog even uitwaaien. Dát gevoel voor melancholie dat tegelijkertijd lichtvoetig blijft, daar hou ik heel erg van. Hierop kun je nog even mijmerend voor je uitstaren." Ze lacht: "Overigens crashte de drone achteraf in een boom."
Smoor is de voorbode van haar debuutalbum Hoe het dan ook weer dag wordt. Waar de titel op slaat? "Ken je die nachten, dat je doorhaalt en achteraf denkt: hoe kan er zóveel gebeuren in één nacht? Dit was er zo een. Aan het einde van die nacht reed ik over de weg en zag het licht worden. Voor mij is het een geruststelling: nachten lijken soms eindeloos, maar het wordt áltijd weer dag. Kortom: linksom of rechtsom, alles komt goed." Maar goed, je mag het ook letterlijk opvatten, grinnikt ze. "Ik zie het wel vaak ochtend worden, ja."
Primeur: Maaike Ouboter kanaliseert Françoise Hardy op Smoor
Oorstrelende filmische voorbode voor debuutalbum Hoe het dan ook weer dag wordt
Eerder hertaalde troubadeuse Maaike Ouboter al Christine voor ons, nu brengt ze haar meest Franse nummer tot nu toe uit: beluister en bekijk hieronder voor het eerst Smoor, dat de sfeer van Françoise Hardy en melancholische Franse sixties-pop ademt. Vooral het uitgesponnen, filmische outro is van uitzonderlijke klasse. "Ik zie dat echt als de aftiteling van een film."