Toen Dotan vanochtend uit het vliegtuig vanuit Austin stapte, kreeg hij allerlei tweets en Facebook-berichten met de opmerking dat zijn grote hit Home onder een reclame van Vodafone zou worden gebruikt. Dotan reageert: "Maar ik wist van niets, en zou dat toch wel moeten weten. Ik heb het geluisterd: het is niet Home, maar lijkt er wel héél erg op."
Wat blijkt: het gaat om een soundalike van Home. Het gitaarpatroon, de drums en het tempo zijn hetzelfde maar de toonsoort ligt iets hoger. Reclamebureaus maken wel vaker zulke reproducties: Hugo Boss raakte onlangs nog in opspraak omdat ze Intro van The XX kopieerden, Audi bootste een nummer van SOHN na en eerder werden al nummers van Fleet Foxes en Grizzly Bear geïmiteerd voor reclames. Reclamebureaus laten zulke soundalikes vaak maken omdat ze geen toestemming krijgen van de artiest of omdat de te betalen licenties te hoog liggen. Dotan is überhaupt niet om toestemming gevraagd, zegt hij. "Ik kan twee kanten op kijken", aldus Dotan. "Enerzijds is het vleiend dat ze mijn muziek als uitgangspunt gebruiken, maar dat ze het echt hebben nagemaakt? Dat is echt niet tof. Ik probeer iets éígens te maken, het is niet sympathiek dat zij dat kopiëren."
Vodafone kopieert zonder toestemming Dotan's Home voor reclame
Songwriter ontstemd over soundalike
Sinds gisteren zendt Vodafone een nieuwe reclame uit, en de muziek daaronder lijkt wel verdacht veel op Home van Dotan. De helpdesk van de telecommaatschappij communiceert bovendien dat Home in de reclame wordt gebruikt, maar Dotan en zijn team zelf wisten van niets en zijn ontstemd. "Dit is niet erg sympathiek."
Opmerkelijk genoeg communiceert de klantenservice van Vodafone op Facebook in meerdere berichten dat ze wel degelijk Home van Dotan onder de reclame gebruiken. "Dat ze mijn muziek kopiëren vind ik al jammer, maar dat ze uitdragen dat ik dat ben? Dat vind ik het gekste. Ik ben verbaasd dat ze op die manier met mijn muziek aan de haal gaan."
Dotan geeft aan dat ze meerdere aanbiedingen om Home te licenseren al hebben afgeslagen omdat dit nummer zijn exposure al heeft gehad en ze zich liever focussen op nieuwe muziek. "Ik ben er sowieso niet voor dat mijn muziek onder commercials wordt gebruikt. Ik stem alleen in als het heel erg past en het merk staat voor iets waar ik zelf achter sta."
In veel gevallen is het maken van soundalikes toegestaan, zolang de gelijkenis niet te hoog is of er rechten worden betaald aan de artiest. Tegelijkertijd lijden bedrijven in kwestie vaak onder imagoschade zodra de kopie als zodanig aan het licht komt. Toen internationale media begonnen te berichten over de gelijkenis tussen de reclame van Hugo Boss en Intro van The xx, werd de commercial al gauw uit de lucht gehaald.
Gaat Dotan stappen ondernemen naar Vodafone toe? "Dat weet ik nog niet. Ik hoop in ieder geval dat ze zelf beseffen dat ze wat originelere dingen moeten gaan maken. Het is vooral jammer, maar ik lig hier niet van wakker."
Vodafone was nog niet beschikbaar voor commentaar en reageert dinsdag.