Apple Music: Apple start streamingdienst en radiostation

Apple Music integreert streaming met je Apple-apparaten, Zane Lowe presenteert Beats 1 Radio

Cécile van Wijnsberge en Atze de Vrieze ,

Daar is het dan: Apple Music, de langverwachte streamingdienst van techgigant Apple. Tijdens het 26e Worldwide Developers Conference werd de dienst officieel onthuld door Jimmy Iovine. De dienst gaat in de basis zeer lijken op wat we al kennen van Spotify. Daarnaast start Apple een 'global 24/7 radio station', met BBC-coryfee Zane Lowe als belangrijkste anchor. Met feature Connect hoopt Apple alle sociale media met elkaar te verbinden, en zo de belangrijkste communicatieschakel tussen fan en artiest te worden.

Alles in 1 dienst
Alles samenbrengen wat je met muziek wilt doen. Dat is waar Apple op inzet. De belangrijkste speler op de techmarkt heeft een paar jaar de kat uit de boom gekeken, net zoals het dat deed toen Napster de muziekindustrie uit elkaar reet. Orde op zaken stelde Apple toen met de introductie van de iTunes Store, en dat wil het nu opnieuw doen. Apple Music moet een antwoord zijn op de 'gefragmenteerde rotzooi' die de muziekindustrie volgens Jimmy Iovine de laatste jaren geworden is. "Voor muziek moet je hier zijn, voor video's daar, voor foto's van de artiest weer ergens anders. Kunnen we niet een dienst maken met de elegantie zoals alleen Apple dat kan, een dienst voor alles?"

De geïntegreerde streamingdienst gaat $9.99 per maand kosten. Je kunt ook een gezinsabonnement nemen, $14,99 voor zes accounts. De prijs in euro's is nog niet bekend. Zoals verwacht kent de Apple dienst geen gratis versie, wel kun je het de eerste drie maanden gratis proberen. Apple zal voor de streamingdienst ook een Android app ontwikkelen. Apple Music is beschikbaar vanaf eind deze maand in meer dan honderd landen, en komt mee met de nieuwe versie van iOS 8.4 en iTunes voor Mac en Windows. De Android app verschijnt deze herfst. 
 
24/7 global radio
De nieuwe zoekfunctie in de app is universeel, je zoekt dus tegelijk in je eigen muziek en in de iTunescatalogus. Vervolgens kun je al die muziek toevoegen aan je muziekbibliotheek en playlists. Leuk snufje voor de nerds: Apple Music werkt ook met de geavanceerde Siri technologie. Dat betekent concreet dat je je apparaat opdrachten kunt geven als: speel dat liedje van Selma. Als het goed is begrijpt het dan zelf dat je dat nummer van John Legend bedoelt. Saillant detail: tijdens de presentatie geen dat helaas de eerste keer mis.
 
So far so good, dat lijkt immers erg op wat we al kennen van Spotify. Nieuw is onder andere de integratie van videoclips in de dienst. Maar de belangrijkste troef is een live radiostation, Beats 1 geheten. Dit zal gepresenteerd worden door onder meer Zane Lowe, de radio dj die eerder dit jaar zijn plek op BBC Radio 1 verliet voor deze positie bij Apple. Andere anchors zijn Ebro Darden, en Julie Adenuga. Het station zal 24 uur per dag uitzenden vanuit drie steden: Londen, New York en Los Angeles. 
 
Connect
Als laatste kondigde Apple ook nog Connect aan, een nieuw onderdeel van Music waarmee artiesten direct muziek, foto's en video's kunnen uploaden die de fans kunnen bekijken. Dit is ook beschikbaar voor artiesten zonder platencontract. Daarmee gaat Apple de strijd aan met diensten als Soundcloud, die nu veel gebruikt worden door artiesten om zelf muziek te uploaden. Hiphopster Drake was tijdens de presentatie de belangrijkste gast op het podium. Onlangs al werd bekend dat Apple hem vlak voor de lancering van Tidal weglokte uit het kamp Jay Z. Andere opvallende gezicht in de presentatie was Trent Reznor van Nine Inch Nails. R&b zanger The Weeknd sloot de presentatie af met een optreden.

Basis van de nieuwe dienst vormt Beats Music, het bedrijf dat Apple in 2014 voor een megabedrag overnam van Iovine en Dr Dre (de grote afwezige op het podium vandaag). De 'ouderwetse' iTunes Store, waar je mp3's kunt kopen, blijft overigens gewoon naast de nieuwe streamingdienst bestaan. 

De grote vraag is natuurlijk of Apple's nieuwe dienst genoeg verschilt van wat we al kennen om mensen massaal te laten overstappen. Bij Spotify zijn ze voorlopig nog niet onder de indruk. CEO Daniel Ek twitterde als reactie: "Oh ok". De tweet werd direct veel gedeeld, maar is inmiddels wel verwijderd. Belangrijkste doelgroep voor Apple Music is vermoedelijk de nieuwe gebruiker, mensen die tot nu toe nog geen streamingdienst hadden, maar die nu wel een gratis proefabonnement van drie maanden krijgen bij een iPhone of Macbook.