The School of House wordt de eerste vakschool voor dj's The School of House wordt de eerste vakschool voor dj's

Van produceren tot events organiseren, in samenwerking met ID&T

, Cécile van Wijnsberge

The School of House wordt de eerste vakschool voor dj's

Van produceren tot events organiseren, in samenwerking met ID&T

Cécile van Wijnsberge ,

Hardwell, Afrojack, Armin van Buuren... Dance is zo ongeveer ons grootste muzikale exportproduct. Maar waar de volgende Hans Dulfer naar het conservatorium kan en de wannabe-Herman Brood naar de Herman Brood Academie, heeft de Tiësto in spe nog geen eigen vakschool. Dat gaat binnenkort veranderen met de komst van de School of House, gelanceerd in samenwerking met ID&T. Initiatiefnemer Jan Maarten Hartong: “Na vijfentwintig jaar dance werd het wel tijd voor een opleiding.”

Een volwaardige hbo-opleiding
Jan Maarten Hartong, alias DJ Jama, zag een gat in de markt: “Het leek mij zeker van deze tijd om een vakschool op te zetten, en daarom ben ik uiteindelijk met ID&T om de tafel gekomen. Na vijfentwintig jaar dance werd het wel tijd voor een industriebrede opleiding waar professionals jonge talenten verder kunnen helpen.” Duncan Stutterheim, mede-oprichter en -eigenaar van dance-gigant ID&T steunt het initiatief. “Ik heb op een gegeven moment het plan opgevat om een blauwdruk te maken voor deze vakopleiding,” vertelt Hartong. “Toen heb ik ID&T benaderd en via een aantal gesprekken kwam ik bij Duncan. Hij zei dat hij dit ook al een aantal jaren in zijn hoofd had. In de laatste periode was hij ook door vrij veel opleidingen benaderd voor samenwerkingen. Hij zei, 'Pak jij dit op, ga overleggen met verschillende hogescholen over hoe ze dat voor zich zien, zo'n samenwerking.'”
Een volwaardige hbo-opleiding is dus het doel, en wordt hopelijk binnen een aantal jaar gerealiseerd. Voordat dat zover is biedt School of House verschillende cursussen aan voor particulieren.

Produceren en organiseren
Het lesaanbod bestaat op dit moment uit 'courses' van acht weken en 'masterclasses' van een avond. “Bij de courses willen we wat dieper ingaan op de materie. We gaan het bijvoorbeeld hebben over hoe je je als artiest het beste in de industrie kunt begeven. Jonge producers vertellen we bijvoorbeeld hoe ze hun platen bij een label getekend kunnen krijgen, maar ook hoe je muziek kunt creeëren. Er zijn veel opleidingen waar je kunt leren hoe je met software muziek kunt maken, maar wij vinden het ook interessant om professionals en artiesten uit het vak te laten vertellen waar zij hun inspiratie vandaan halen en hoe zij muziek maken.” De School of House is echter niet alleen bedoeld voor de mensen achter de draaitafel. Ook als jij over tien jaar net zo groot wil zijn als ID&T zelf kun je er terecht, want de opleiding heeft ook cursussen evenementorganisatie. “Eén van de eerste twee courses die in april gaan starten is Events & Organisation, die is puur gericht op hoe je een evenement van A tot Z organiseert. De andere course heet Music Creation & Production. Daar focussen we meer op de creatie van muziek, hoe maak je muziek met de verschillende drumcomputers die er zijn, welke synthesizers zijn gebruikt door de geschiedenis van de dance heen...”
Wat dat mag kosten? “De courses van acht weken zijn zo rond de 750 euro, de masterclasses kosten tussen de 50 en 100 euro.”

Het delen van kennis
School of House wordt geen talentenpoel waar ID&T rechtstreeks uit gaat scouten, maar voor de gedreven student liggen er wel kansen. “Het is wel zo dat wij inderdaad een netwerk hebben en de mogelijkheid bieden dat als je heel graag in de industrie wil werken je ook aan de slag zou kunnen. Er zijn bijvoorbeeld stageplekken bij Mysteryland en Welcome to the Future. Natuurlijk kijken we naar talent en als we dat kunnen begeleiden of verder helpen zullen we dat zeker niet nalaten. Belangrijker is echter dat we de kennis die binnen ID&T huist willen delen, en niet alleen vanuit ID&T. Er komen ook andere gastsprekers die voor andere brands werken, zoals Daan Spoek van Voltt en 5 Days Off. Marnix Bal van Loveland hebben we gevraagd om te komen vertellen over het organiseren van events en het bouwen aan een brand. Uiteindelijk willen we industriebreed de kennis delen die er is, en niet alleen vanuit de visie van ID&T maar vanuit meerdere objectieven.”
 

Nu op 3voor12