Jaarcijfers muziekmarkt: digitaal haalt fysiek BIJNA in Jaarcijfers muziekmarkt: digitaal haalt fysiek BIJNA in

Sterke groei streaming, maar niet zo sterk als vorig jaar

, Atze de Vrieze

Jaarcijfers muziekmarkt: digitaal haalt fysiek BIJNA in

Sterke groei streaming, maar niet zo sterk als vorig jaar

Atze de Vrieze ,

Na vijftien jaar online muziek is het gat eindelijk bijna gedicht: in 2014 kwam 45,7% van de omzet voor de Nederlandse platenindustrie uit digitale producten (streams en downloads). Iets meer dan de helft bestaat dus nog maar uit ouderwetse fysieke schijfjes. Dat blijft uit de jaarcijfers van branchevereniging NVPI. Opvallend is wel de stijging van vinyl: de NVPI schat de omzet op 8 miljoen euro, zo’n 11,5% van de fysieke markt.

De daling van de fysieke markt is al zo’n vijftien jaar aan de gang. Ook dit jaar kelderde de omzet uit fysieke producten flink, met zo’n 8,9% naar 69,4 miljoen euro. De groei van vinyl remt die terugval dus enigszins. De vinylmarkt is in werkelijkheid nog iets groter, omdat in principe niet gekeken wordt naar de omzet in tweedehands vinyl, maar alleen naar nieuwe exemplaren. De groei van inkomsten uit streaming is fors - 17,3% - maar wel flink minder dan een jaar geleden, toen de omzet uit dat deel van de markt meer dan verdubbelde. Streaming maakt nu ongeveer een derde van de totale omzet uit - ruim meer dan downloads, die steeds verder wegzakken. De totale markt krromp iets, om precies te zijn 1,3%. In 2013 kon de platenindustrie voor het eerst in jaren juist weer een kleine plus noteren.
 
De NVPI zegt een verdere stijging van de streamingomzet te verwachten in de komende jaren. “Diensten als Spotify, Deezer en Google Play bereiken vele consumenten. Er wordt gesproken over promotionele campagnes en de industrie kijkt met grote belangstelling uit naar nieuwe aanbieders op deze markt, zoals Apple, Tidal en Qobuz.”

Nu op 3voor12