Het DGTL Festival in Barcelona strijkt neer op het speciaal ingerichte evenemententerrein aan de kust waar ook Primavera gebruik van maakt. Volgens organisator Tom Veldhuis wordt het eerste jaar nog voorzichtig ingestoken. “We beginnen met drie stages en richten ons op 10.000 bezoekers. Het break-even punt ligt uiteraard lager. Barcelona geeft ons altijd een goed gevoel. Je hebt er wel wat grotere events met een podia voor 5.000 man, en grote clubs, maar iets als DGTL Festival is er eigenlijk niet. In juni doen we op Sonar al een klein evenement met Kompakt, om het festival te laden.”
Het is een dappere stap, maar ook wel een logische voor de organisatie die de afgelopen jaren in Amsterdam het ene na het andere succesconcept lanceerde. Achter DGTL schuilt Apenkooi, een groep uit Utrecht die in eerste instantie furore maakte met verkleedfeesten. In Amsterdam streek Apenkooi het eerst neer op het Heinekenplein, midden in de stad. Op Koninginnedag. “Een vriend van ons had daar een bar”, vertelt Tom Veldhuis. “We zaten daar eens en dachten: wat een mooi plein, waarom wordt hier nog niets georganiseerd? We begonnen daar met 2.000 man, het groeide tot 8.000. Toen vond de gemeente het te groot worden. Het viel samen met de beslissing dat 538 met zijn gratis evenement weg moest van het Museumplein, en dat evenementen entree moesten gaan vragen.”
Het blijkt achteraf een sleutelperiode voor Apenkooi, dat in hetzelfde jaar samen met club Air het festival Amsterdam Open Air lanceert. Het is direct een succes. Ook de concepten Straf_Werk en het Koningsdagfeest Kingsday lopen goed. “We hebben ook wel dingen geprobeerd die hard flopten hoor. We hadden in 2012 het festival Buitenspelen, samen met De Nachtspelen. De maand voorafgaand aan het feest regende het veel, en op de dag zelf waren er regelrechte stortbuien. De kaartjes hebben we voor de helft van de prijs op internet gezet, en zelf stonden we met slangen het water uit de tenten te pompen.”
DGTL Festival beleefde dit jaar zijn derde editie. De eerste was nog eendaags, was uitverkocht, maar voldeed nog niet aan de eigen verwachtingen. “Het was maar half wat we wilden”, zegt Veldhuis. “Zo wilden we geen festivaltenten gebruiken, maar dat deden we uiteindelijk uit kostenoverwegingen toch. Vorig jaar besloten we er vol voor te gaan. We hebben nul geld verdiend, maar wel met een concept waar we helemaal achter stonden. Natuurlijk wel hopend dat iedereen daarna opnieuw zou komen.” Dat gebeurde dit jaar, met twee uitverkochte dagen.
DGTL in Barcelona zal iets meer accent krijgen op techno, terwijl elegante house de boventoon voerde in Amsterdam. De line-up maakt de organisatie nog even niet bekend, maar een van de headliners lijkt een inkopper. Afgelopen zondag sloot per slot van rekening een Spaans-Nederlands gelegenheidsduo het grootste podium af: John Talabot b2b Job Jobse. Dat kan daar natuurlijk prima nog eens. Veldhuis lacht besmuikt om de suggestie. “Ehm, ja. Zoiets.”
DGTL in Barcelona zal iets meer accent krijgen op techno, terwijl elegante house de boventoon voerde in Amsterdam. De line-up maakt de organisatie nog even niet bekend, maar een van de headliners lijkt een inkopper. Afgelopen zondag sloot per slot van rekening een Spaans-Nederlands gelegenheidsduo het grootste podium af: John Talabot b2b Job Jobse. Dat kan daar natuurlijk prima nog eens. Veldhuis lacht besmuikt om de suggestie. “Ehm, ja. Zoiets.”