Hollandse Nieuwe van de Maand HAEVN creëerde hype in 30 seconden Hollandse Nieuwe van de Maand HAEVN creëerde hype in 30 seconden

Reclame en commercie zijn geen vieze woorden voor buzzende electropopact

, Sjoerd Huismans

Hollandse Nieuwe van de Maand HAEVN creëerde hype in 30 seconden

Reclame en commercie zijn geen vieze woorden voor buzzende electropopact

Sjoerd Huismans ,

Het gaat ineens snel met de band HAEVN, hoog tijd dus om ze uit te roepen tot Hollandse Nieuwe van de Maand oktober. Ze hebben een bijzonder verhaal: twee liedjes die in autoreclames zaten werden zo massaal opgepikt dat zelfs de 30-seconde-versies uit de reclames volop geshazam’d werden en in de iTunes-charts terechtkwamen. Veel druk dus om complete versies uit te brengen, maar HAEVN nam de tijd en vluchtte naar de Ardennen.

“Het gaat hard ja, het gaat goed”, zegt Marijn van der Meer van HAEVN. “We worden veel gedraaid op de radio, supervet.” Vanochtend stond het duo nog paginagroot in de Volkskrant. “Mijn ouders lezen de Volkskrant, ik had het ze expres niet verteld. Mijn moeder schreeuwde echt naar mijn vader: ZE STAAN ERIN!” Singer/songwriter Marijn van der Meer deed twee jaar geleden al eens mee aan de Popronde en werd gevraagd voor De Beste Singer-Songwriter van Nederland, waar hij niet op inging. Samen met filmcomponist Jorrit Kleijnen vormt hij nu het duo HAEVN. Vanavond hoort Kleijnen op het NFF of hij al dan niet een Gouden Kalf wint voor de soundtrack van de film Gluckauf, waarvoor Van der Meer onder meer banjo en mandoline speelde. “Echt een uitdaging. Het is een super rauwe film dus Jorrit had instrumenten nodig die hij normaal niet gebruikt. Het is soms bewust vals, nauwelijks te vergelijken met onze eigen muziek.”

Van der Meer heeft jaren gewerkt als copywriter voor een reclamebureau – de muziek was lange tijd “meer voor mezelf” - en Kleijnen componeert veelvuldig voor reclame. In 2012 leerden ze elkaar kennen. Van der Meer zong over een stuk muziek heen dat Kleijnen had gecomponeerd. “De piano bezorgde me kippenvel. In één rits heb ik mijn partij eroverheen gezongen. Het was een probeersel. Een minuut later belde hij op, en zo begon onze samenwerking.” Het nummer Where The Heart Is werd opgepikt door Volvo voor een Europese campagne. Het volledige nummer was al in 2013 af, maar nog niet klaar voor een officiële release. Om wel als HAEVN gevonden te worden, brachten ze de 30 seconden versie uit - en die belandde in zowel Griekenland als Portugal pardoes in de iTunes top 40. Naar aanleiding van dit succes, werd het duo gevraagd of ze een track hadden voor een BMW reclame. Hier was het de uitdaging om een bestaand nummer goed onder de reclame te leggen zodat het werkt, dat was Finding Out More. Maar ook van dit nummer was toen alleen nog de demoversie van een minuut uitgewerkt, die 19000 keer geshazam'd werd.

 Het duo wilde uitgebreid de tijd nemen om de hele versies zo goed mogelijk te krijgen. Van der Meer stopte met zijn baan en richtte zich vol op HAEVN. Als producer werd niemand minder dan Tim Bran (die onder meer London Grammar deed) benaderd. “We dachten: dan duurt het maar wat langer mensen. We zochten een producer tegen wie we zelf opkijken. Eigenlijk hebben we toen gewoon op Wikipedia gekeken wie London Grammar had geproduceerd. We stuurden hem een demo op en hij zei: kom maar langs.” Van tevoren hadden ze nog een schrijfsessie in de Ardennen. “Er lag natuurlijk veel druk van allerlei partijen om de liedjes uit te brengen. We wilden even weg van alles, met alleen bos om ons heen, een gitaar en een piano.”

Bij de Popronde Nijmegen speelde HAEVN afgelopen maand hun allereerste liveshow, uitgebreid met extra gitarist Tom Veugen en drummer David Broeders in de piepkleine Barbarossa-ruïne. “We hebben inmiddels drie shows gedaan. Die eerste hadden we zelf maar niet ontzettend gepromoot, we dachten: als het slecht is en er zijn maar drie mensen, hebben maar drie mensen het gezien. Maar het stond helemaal vol en ik hoorde dat er buiten nog dertig mensen stonden die er niet inkwamen. Iedereen zong mee, geweldig. Het ging heel goed, echt een last van onze schouders.”

De sound van HAEVN is vrij minimaal: denk aan acts als Chet Faker of The XX als vergelijking. Van der Meer: “Dat is op basis van onze eerste twee liedjes, wat we nu doen is vrij breed. We luisteren nu heel veel naar die nieuwe Bob Moses. Grappig genoeg stuurde Tim Bran dat net nadat we het zelf ontdekt hadden als tip door, zo van ‘dit moeten jullie luisteren, hier kunnen we inspiratie uithalen’. Zo goed voelen we elkaar blijkbaar aan. Een andere nieuwe band waar we veel naar luisteren is Mansionair. We luisteren nu vooral nieuwe muziek, voorheen was het veel Bon Iver, James Vincent McMorrow en Patrick Watson.”  

Waar binnen de popmuziek ‘reclame’ en ‘commercie’ vaak als vieze woorden worden gezien, is dat voor HAEVN zeker niet het geval. “Reclame betekende onze doorbraak. We hadden in ons kleine studiootje helemaal niet beseft dat andere mensen het mooi zouden vinden. Ik hoop juist dat onze muziek meer in films en reclames gebruikt wordt. Wij zijn daar zeker niet vies van. We coveren live nu Chris Isaak’s Wicked Game. Een vaak gecoverd nummer, maar weinig mensen zullen weten dat het pas succesvol werd nadat het in een film zat (Wild At Heart van David Lynch, red.). Die reclames zijn natuurlijk ook reclame voor ons als band.”

Nu op 3voor12