ADE15: Een en al gekkigheid bij Axwell & Ingrosso

Van Enter Sandman tot Drake tot vuurspuwers tot live-vlogs

Sjoerd Huismans ,

Wat weer en wind betreft niet de beste avond om helemaal naar de Bijlmer te fietsen dit, maar het dak van de ArenA dat net voor aankomst paars oplicht tijdens de DJ Mag-verkiezingsavond ziet er dan wel weer indrukwekkend uit. Zo massaal wordt het even verderop in de HMH bij ex-Swedish House Mafia-leden Axwell & Ingrosso niet, maar ook zij trekken werkelijk alles uit de EDM-kast.

Na het nodige opwarmwerk van Nederlander NEW_ID (normaal een duo, nu maar één gast) is het om 1:30 uur al tijd voor Axwell & Ingrosso om de volgestroomde HMH – de rij voor de ingang van tevoren was echt abnormaal lang – even letterlijk in vuur en vlam te zetten. Het moge duidelijk zijn, de vlammenwerpers doen het. Voor minder doen we het natuurlijk ook niet. De afgelopen dagen is al genoeg over kuddegedrag op EDM-feesten geschreven, van de massale selfies, de moeilijk te begrijpen behoefte om shows van A tot Z in slechte kwaliteit op te nemen tot het met zijn allen ‘Hee-Hoo’ schreeuwen als er heel even niet genoeg prikkels in de muziek gestopt zijn. Ook hier hangen natuurlijk de drugswaarschuwingen, maar ze hadden het publiek beter kunnen wijzen op de risico’s van heel veel bier binnen een paar uur drinken (de plantenbakken op de Arena Boulevard hebben het na afloop zwaar te verduren).

En voor wie het nog niet duidelijk was: dit is de toekomst, mensen. Voor de zekerheid zit het in vrijwel elk nummer dat de Zweden draaien in de tekst: van ‘We are the future, we live today!’ tot ‘We belong to something new!’ Productiestandaarden worden hier vanavond niet echt verlegd, maar er zitten zeker wat leuke elementen in de show. Hoogtepunt is wel de GoPro die het duo bij tijd en wijlen op het publiek richt: 'Take a look at yourselves and make some noooooooise'. Sebastian Ingrosso doet al het dj-werk (wat er precies gebeurt blijft natuurlijk altijd de vraag op dit soort feestjes), zodat Axwell de tijd heeft om zich met live-vlogs en andere gekkigheid bezig te houden. Even later richt hij de GoPro op zichzelf en is het Big Brother-effect compleet als hij op het publiek wijst en even een statement maakt over de DJ Mag top 100. De Zweden werden 17e, en daar zijn ze zonder stemmen te werven gekomen, is de impliciete sneer naar de top-dj’s van de lijst. “Daar te komen met jullie liefde is veel belangrijker dan met heel veel werk op één te komen.”

Natuurlijk horen we alleen maar hits langskomen, van Calvin Harris’ How Deep Is Your Love tot Tove Lo’s Habits tot Lost Frequencies’ Are You With Me tot Kygo’s Firestone. Die behoren dan nog tot de subtiele momenten van de set, even later horen we Metallica’s Enter Sandman in EDM-edit. De behoefte om ter plaatse een dramatische harakiri te plegen wordt op dit soort momenten wel heel groot, maar eerlijk is eerlijk: het gaat gaandeweg de show absoluut bergopwaarts. Dat komt met name door de liefde voor urban van de Zweden. Op Swedish House Mafia-hit One werkten ze al samen met Pharrell Williams, als Axwell & Ingrosso deden ze dat opnieuw voor het nog niet uitgebrachte Dream Bigger. Ook komt op het aanstaande debuutalbum een samenwerking met Pusha-T op de track This Time, waar we hier de primeur van krijgen (tegelijk kwam een teaser naar buiten). De best te verteren momenten van de set, en dan krijgen we ook nog Drake’s Hotline Bling. Als ze echt hadden willen doorpakken hadden ze wel Can’t Feel My Face nog moeten doen (zeker de Martin Garrix-versie had hier prima gepast).

Even later komt Martin Garrix nog wel een paar minuutjes meespringen op de dj-tafel, tot grote vreugde van de HMH. Bovendien krijgen we nog onder meer Major Lazer, Lorde, Toto (!) en een best tof vertraagde Daft Punk. Prima te doen dat tweede uur, tot de lelijkheid het weer overneemt in eigen producties On My Way en Sun Is Shining (serieus, dat is er sinds Swedish House Mafia niet beter op geworden, jongens). Tijdens de show gaat de zaal compleet uit zijn plaat, des te opmerkelijker is het dat er tussen de nummers door en na het einde eigenlijk helemaal geen liefde komt uit de zaal. Waar je een grandioos applaus verwacht, loopt men na het slotakkoord gewoon zwijgend de zaal uit. De Zweden geven het stokje door aan een Rus: “Are you ready to get FUCKED IN THE ASS by Shapov!?”, schreeuwt Axwell nog in de GoPro.

Nee.