Clipmaker Ruben van Leer over experimentele muziekvideo's op het NFF Clipmaker Ruben van Leer over experimentele muziekvideo's op het NFF

Roosmarijn belde in 3voor12 Radio met maker clips van o.a. Yeasayer en Full Crate x Mar

, Sjoerd Huismans

Clipmaker Ruben van Leer over experimentele muziekvideo's op het NFF

Roosmarijn belde in 3voor12 Radio met maker clips van o.a. Yeasayer en Full Crate x Mar

Sjoerd Huismans ,

Komende donderdag zendt 3voor12 Radio live vanaf het Nederlands Film Festival (NFF) in Utrecht uit. De hele uitzending staat dan in het teken van videoclips! Om vast een beetje in de stemming te komen belde Roosmarijn vanavond met Ruben van Leer. Hij is een van de clipmakers, die donderdag zal vertellen op de NFF Videoclip Sessies. Het zijn zeker geen doorsnee clips die hij maakt. In de experimentele video’s voor onder meer Yeasayer, Full Crate x Mar en Bastian (Bas Bron) laat hij zich inspireren door de natuurkunde. Hoe zit dat precies?

 “Ik ben met een paar andere clipmakers gevraagd om te vertellen over experimentele video’s", zegt Ruben van Leer. "We zijn dan ook een beetje ambassadeur van dat soort video’s, om die naar een hoger plan te tillen. De muziek moet voor mij de drijvende kracht vormen voor de beelden." En dat leidt vaak tot experimentele clips. "Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een soort science fiction opera die opgenomen wordt in CERN, Genève. De NFF vond dat een interessant verhaal, goed dat ze er een platform voor bieden. Ze gaan ook mijn clip voor Full Crate x Mar laten zien, ik ben benieuwd hoe het publiek gaat reageren. Soms is mijn fantasie groter dan het eindresultaat.”

'Kunstwereld neemt clips niet serieus'
Volgens Van Leer is het hard nodig om op te treden als ambassadeur van de artistiekere clip, of 'muziekvideo' zoals hij liever zegt. “In de kunstwereld worden clips niet serieus genomen. Het wordt gezien als iets van MTV, van de gevestigde orde. Maar juist door internet als nieuw platform hebben clips kunnen evolueren tot serieuzere kunstvorm. Van mijn eigen clips zie ik de kijkcijfers ook snel toenemen op YouTube, terwijl tv geen platform meer is. Met weinig subsidie kun je veel creativiteit aanwakkeren: muziekvideo’s zijn ideaal om te experimenteren met nieuwe beeldtaal en filmische technieken.” 

Je hoort het, Ruben van Leer maakt geen doorsnee clips. Zo gaf hij Glass Of The Microscope van Yeasayer een bijpassende clip die letterlijk deels door een microscoop gefilmd is, in een lab op de Universiteit Leiden. “Ik vroeg aan hun manager: hoe lijkt het de band om een clip op te nemen op de plek waar Antoni van Leeuwenhoek voor het eerst een microscoop gebruikte? We mochten van de universiteit Leiden ’s nachts in het lab filmen en die hele toffe elektromicroscopen gebruiken voor de video.”

 “Ik vond hun muziek heel tof, en dacht bovendien dat het een artiest was die bereid is tijd te steken in een toffe videoproductie", zegt Van Leer over Yeasayer. "Het kost altijd meer geld dan het oplevert. Het is een bekende band, maar wel met aandacht voor authenticiteit en oorspronkelijkheid. Ik was ook eens mee op tour met The Black Eyed Peas als video director. will.i.am wees alleen maar als een kind: ‘dit en dit wil ik.’ Over het algemeen geldt: hoe groter de artiest, hoe meer controle hij wil uitoefenen en hoe banger hij is voor zijn imago. Yeasayer wil echt iets moois maken en gaat het experiment niet uit de weg.”

Sexy R&B met artistieke video
Zijn nieuwste wapenfeit is de clip voor Man x Woman van het aanstormende duo Full Crate x Mar. Van Leer: “Ik ken Mar al heel lang persoonlijk. Ik had hem er een hele tijd geleden al over gesproken. Het is echt een rasartiest, en samen met Full Crate heeft hij net een record deal te pakken - mede door die video. Het was voor mij een mooie manier om eens te duiken in wat er in Nederland gebeurt. Het album heet ook Form, dat inspireerde me tot een beeldverhaal van een dood gipsen blok - de ideale vorm - waar dan een mooi wezen uitkomt. Dat idee voor de clip vond ik interessant, het is sexy R&B in combinatie met een heel kunstzinnige video. Echt de grens opzoeken: zo artistiek mogelijk, maar zonder dat de doelgroep afhaakt.”

Nu op 3voor12