#SXSW14: De trends van SXSW 2014

Van Google Glass to Southern Hiphop tot Puppy Knuffelen

Willem van Zeeland, met input van Atze de Vrieze, Roosmarijn Reijmer, Christiaan Walraven, Wilbert Mutsaers, Paula van den Elsen en Leonieke Verhoog. ,

Op 's werelds grootste showcasefestival SXSW ontdek je niet alleen de nieuwste bands, maar ook de belangrijkste trends op velerlei vlak. 3voor12 zet de meest opvallende voor je op een rij. Van muzikale trends als southern hiphop en Burger Records tot uiteenlopende fenomenen als food trucks, Nardwuar en het immens populaire puppy knuffelen. En niet te vergeten: Versace Vesace Versace Versace Versace.
Op zaterdag 29 maart is om 21:25 uur de documentaire SXSW: De toekomstmuziek van 2014 te zien bij de VPRO op Nederland 3.

Bizarre ticketing procedures
Bij Jay Z en Kanye West mag je alleen naar binnen als je een Samsung Galaxy smartphone kunt laten zien met daarop de Milk Music-app. Of als je mee hebt gedaan aan een loterij.
De Amerikaanse talkshow host Jimmy Kimmell zendt dagelijks uit vanaf SXSW. Om daar binnen te geraken moet je eerst een profiel aanmaken op zijn website. Dat wil zeggen, dan ben je door naar de wachtlijst. Vervolgens moet je meedoen aan een loterij waarin je je kansen kunt vergroten door Jimmy Kimmell te liken op Facebook en te volgen op Instagram. Je kansen worden nog groter als je twittert waarom je zo'n fan van hem bent.
Voor Lady Gaga moeten fans zelfs complete missies uitvoeren. Kom op mensen, het is niet te hopen dat deze gekkigheid overwaait naar Nederland.

Indie food is the new indie rock
Dat was de titel van een panel op SXSW. Vroeger hadden jongeren het over de nieuwste bands en clubs, nu gaan de gesprekken vaker over de de lekkerste hamburgers, de hipste restaurants en de beste wijn. Festivals hebben dat door en gaan op de culitour. De ultieme uiting van dit fenomeen is de food truck. Topkok Paul Qui cureert in Austin een plein vol. Kelis is de eerste artiest die haar naam verbindt aan een foodtruck. Hoewel, troffen we Cas Hieltjes van Go Back To The Zoo vorig jaar niet al aan het braadspit bij Best Kept Secret?

Indie tech!
Indie food is nog tot daar aan toe. Wat we nodig hebben is indie tech. Google, Apple, Spotify en Facebook zijn de nieuwe majors met alle bijwerkingen van dien op het gebied van privacy (zoals klokkenluider Edward Snowden al vertelde op SXSW), reclame en ongewenste concentraties van macht en inkomen. Waar blijven de alternatieven?

New wave en disco

Begin jaren 80 ontmoetten disco en new wave elkaar. De ouderen onder ons herinneren het zich nog wel: New Order, Blondie, PiL, Duran Duran.  In 2014 gebeurt het ineens weer: Chromeo, Broken Bells, Jungle en Spandau Ballet keert zelfs terug met reunieconcert en documentaire.

Hiphop
Opvallend veel dj's hebben een rapper bij zich, zo treedt Damon Albarn op met De La Soul en Snoop Dogg. Grootheden Jay Z en Kanye West zijn het most wanted ticket. Als nieuwe helden noteren we Migos, Schoolboy Q, Travi$ Scott, Chance The Rapper, A$ap Mob, Low Pros. Het is met name de harde, rauwe, platte southern hiphop die het hier goed doet.

Versace
Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace Versace

Burger Records
De hipste avond van het festival is de Burger Records-avond op zaterdag in Hotel Vegas. Het sympathieke cassettelabel uit Orange County heeft de gunfactor aan zijn kont hangen. Maar het zijn ook de bands die het hem doen: Dirty Fences, Natural Child, Orwells, Together Pangea en Mozes and the Firstborn halen onze SXSW Top 50. Burger Records is terug te zien in de SXSW-documentaire die de VPRO uitzendt op 29 maart (Nederland 3).
 

The Quantified Self: Sex
Het is al langer een trend: De ontwikkelingen van je eigen lichaam in kaart brengen ofwel de quantified self. Met de stappenteller bijhouden hoeveel je beweegt, je eetpatroon bijhouden in Foodzy en je hardloopprestaties in Runkeeper. Je seksleven is dan natuurlijk de logische next step. Daar hebben we nu Nipple.io voor. Een onmisbaar platform voor wie het Tinder-stadium voorbij is.

Wearables
Wearables, dat is hoe je het wendt of keert het buzzwoord van SXSW Interactive. Hiermee wordt bedoeld: Google Glass, de smartwatch en andere devices die je op je lichaam draagt. Het geloof hierin neemt hard toe, naarmate er meer toepassingen bedacht worden die niet te weerstaan zijn. In winkels krijg je op maat gesneden aanbiedingen, terwijl je bij de ene voetbalwedstrijd staat krijg je door wanneer er elders gescoord wordt, chirurgen kunnen met elkaar mee kijken en Google Glass gaat er voor zorgen dat je niet meer in slaap kunt vallen tijdens het autorijden. Wie zegt daar nou nee tegen? En dan geen voetbal gaan zitten kijken achter het stuur, natuurlijk. Een softwarebedrijf uit Washington werkt aan een app voor Google Glass, waardoor je ook als je naar de wc moet, toch nog steeds de wedstrijd kunt blijven kijken en je geen doelpunt mist. Moeten mannen wel even gaan zitten…

Ballingschap
De sterren van Interactive spreken in toenemende mate vanuit ballingschap. Vorig jaar Kim Dotcom, dit jaar Julian Assange en Edward Snowden. Hoeveel zijn het er volgend jaar?
 
Privacy
Het was te verwachten: De privacy was een van de grote onderwerpen van SXSW Interactive. Edward Snowden probeerde er zelfs een leger op de been te brengen: "Dit is een wereldwijde uitslaande brand, en jullie zijn de brandweer die ons kan beschermen."

Girls
Girls is de hotste tv-serie van het moment en dus mag schrijver, regisseur en hoofdrolspeler Lena Dunham SXSW Film openen. Extra bijzonder: Zij is de eerste superster uit de filmwereld die is doorgebroken via SXSW, waar zij haar eerste films vertoonde. Mooie mijlpaal voor SXSW Film, dar er vroeger een beetje bij hing naar steeds meer een wereldwijd invloedrijk filmfestival aan het worden is.

Nardwuar
Zijn videointerviews zijn een online cultfenomeen. Hij brengt zijn gasten in verwarring door zijn diepgravende research en zijn persoonlijke cadeautjes, waarmee hij bijvoorbeeld The Roots-drummer Questlove aan het huilen krijgt. In de straten van Austin is hij een wandelende meet & greet, wat het lastig maakt om hem te interviewen, maar het is de VPRO tv-crew gelukt. Te zien in de SXSW-documentaire op 29 maart (Nederland 3).

Pono
Neil Young introduceert op SXSW Pono, een soort iPod voor met hoogwaardige hifi, voer voor audiofreaks. Jammer dat hij nog geen prototype bij zich heeft om het ons te laten horen. Wel laat hij een video zien met een tot de verbeelding sprekend rijtje ambassadeurs die zijn waar aanprijzen, onder andere Beck, Bruce Springsteen, Arcade Fire, Jack White en Patti Smith. Desondanks buitelen de sceptici op de social media over elkaar. Neil lacht intussen in zijn vuistje: op het crowdfundingplatform Kickstarter zoekt hij naar 800.000 dollar, maar de teller staat binnen een week al op 3,9 miljoen dollar, still counting. Missie tot zover geslaagd.

Productdifferentiatie bij concerten

Als je naar Las Vegas wilt reizen kun je kiezen uit honderden varianten: duur en goedkoop, met en zonder hotel, vervoer of eten. Waarom is het bij concerten nog altijd alleen maar dat ene ticket voor dat ene bedrag? Concertpromoters zullen meer aan productdifferentiatie moeten gaan doen. Daar is al een voorzichtig begin mee gemaakt, maar er staat ons nog veel te wachten op dat front.

Ken je publiek, verzamel de data
Je RSVPT-t je een ongeluk voor zo'n festival. Iedereen wil je gegevens hebben. En dan nog is het een inhaalslag. De muziekindustrie kent zijn publiek nog lang niet goed genoeg, zo leren we in een van de panels. Neem een voorbeeld aan de reisbranche en de creditcard-companies. Zij weten precies wie hun klanten zijn. Leer van hen, of werk met hen samen.

Selling the news
De traditionele media hebben een probleem. Het is gebruikelijk om het belangrijkste nieuws op de voorpagina te zetten, maar steeds minder mensen bezoeken de voorpagina. Publiek komt in toenemende mate binnen via social media. Maar een artikel als "Oorlog in Darfur gaat 10e jaar in" zal niet snel een like-magneet worden op Facebook, betoogt James Carr van de New York Times. Dus zal ook dat type nieuws radicaal anders verpakt moeten gaan worden, als je wilt dat mensen er nog kennis van nemen. In de zaal herkennen we vertegenwoordigers van de NOS en Nu.nl.

Angel investeerders

Maak je niet te druk over die 98% van je publiek die niets of te weinig voor je muziek wil betalen. Ga actief op zoek naar die 2% van je publiek die bereid is serieus in jou te investeren en bouw daar een serieuze relatie mee op.

Puppy knuffelen
Ja echt. Het leverde de langste rij op van SXSW Interactive. Een verzameling puppy's waar je even mee mocht knuffelen. Onder het motto Get Drunk On Puppy Love. Enerzijds belachelijk, anderzijds: wie wil dat nou niet? Welk Nederlands festival zal het aandurven deze zomer? En Grumpycat is dus zo 2013.

Fire Marshalls

SXSW heeft een directie, maar die moest tijdens dit festival zijn meerdere erkennen in de lokale fire marshalls. 'At capacity' is hier de gevleugelde term voor shows waar niemand meer bij mag. De brandweer presteert het meerdere keer om shows at capacity te verklaren terwijl de artiest op het podium staat en er per direct de stekker uit te trekken. Het overkomt onder andere Chance The Rapper, A$ap Mob en Tyler The Creator.

Journalistiek

De journalistiek is op de weg terug. Kwaliteitsjournalistiek is een hot topic op SXSW. Na jaren van downgoing business zijn er weer verdienmodellen, met name online natuurlijk, maar ook print is zeker nog niet dood.

Het Brooklyn/Berlijn/East Austin-gevoel
Vroeger kwam je op SXSW niet ten oosten van de snelweg. Onder de snelweg stikte het van de crackdealers. Daar eenmaal voorbij trof je een gribusbuurt. Nu is het een wijkje vol hippe koffietenten, vrolijk beschilderde muren, vintage winkels en art galleries. Berlijn heeft met de wijken Prenzlauer Berg, Mitte, Friedrichshain en Kreuzberg de grootste aaneengesloten hipsterzone ter wereld. In Nederland begint het mondjesmaat met Amsterdam-Noord, Rotsoord (Utrecht) en Strijp S (Eindhoven). Maar wij zien hier nog ruimte voor groei, heel veel ruimte.