#SXSW14: Neil Young presenteert zijn nieuwe audiosysteem Pono

Aanbevolen door o.a. Arcade Fire, Bruce Springsteen, Jack White en Beck

Tekst Willem van Zeeland, Foto's Ben Houdijk ,

Het stoorde Neil Young al jaren, de teloorgang van de geluidskwaliteit. Eerst verving de cd de lp, daarna kwam de MP3 en het was geen vooruitgang. Maar Neil Young gaat ons redden. Hij lanceert vandaag Pono, een hifi streaming audio concept dat ons steil achterover zal doen slaan van verbazing over de geluidskwaliteit. Zegt Neil.

"So good to see you all, and your devices," grapt Neil Young bij wijze van begroeting tegen het massaal opgekomen publiek, dat hem een staande ovatie geeft en de smartphones en de iPads op hem richt.

Maar hij wordt al snel serieus. De komst van de MP3 zorgde niet alleen voor de teloorgang van de geluidskwaliteit, maar ook voor de ondergang van een industrie. Studio's sluiten hun deuren, mensen verliezen hun baan. Platenmaatschappijen en artiesten verliezen geld vanwege domme deals met slimme zakenmensen. Het erfgoed, de muziekcatalogus, wordt in een steeds lagere kwaliteit opgeslagen en gedistribueerd. Zo ga je niet kunst om, volgens Neil Young. De geluidskwaliteit van een MP3 is vaak maar 5% van de oorspronkelijke opname. Daar zou je bij de Mona Lisa toch ook geen genoegen mee nemen? En als je Gone With The Wind terugziet wil je toch ook juist die felle Technicolor-kleuren uit de jaren 30 en niet een of andere fletse hedendaagse variant?

Neil Young likes it loud. Hij draait muziek bij voorkeur keihard, want dan hoor je alle nuances het best. Dat werd bij de cd al onaangenamer en bij de MP3 ronduit pijnlijk. Wat nu? Neil Young komt zelf met de oplossing: Pono, zijn nieuwe audiosysteem. Pono is een soort iPod, en ze hebben ook een soort iTunes Store. Alleen worden er hier geen MP3's gekocht, maar digitale opnames in het best denkbare formaat. Artiesten mogen zelf kiezen in welk formaat ze hun muziek willen aanbieden, als het maar garant staat voor de best denkbare geluidskwaliteit.

Wij krijgen niet te horen hoe dat klinkt, maar Neil Young laat al wel een promofilm zijn waarin de fine fleur van de muziekwereld zijn nieuwe product aanbeveelt. Iedereen doet mee: David Crosby, Eddie Vedder, Rick Rubin, Sting, Tom Petty, Gillian Welch, Jack White, Arcade Fire, Flea, Dave Grohl, Costello, Mike D, Elton John, Bruce Springsteen, Jackson Browne, Emmylou Harris, Patti Smith, Mumford and Sons en Beck.

We kunnen alvast bestellen als we willen. Sterker nog; we kunnen Pono mede crowdfunden. Het project staat sinds vandaag op Kickstarter. Niet zozeer vanwege het geld, als wel om betrokkenheid van het publiek te creëren, aldus zijn compagnon. Van de beoogde 1 miljoen dollar is na 5 uur al ruim de helft binnengehaald. Een Pono device kost 399 euro, en als je nu intekent 300.

Zal het wat worden? Lastig te zeggen zonder een noot te hebben gehoord. Maar Neil's pitch is overtuigend en het rijtje ambassadeurs liegt er niet om. Aan het slot komen er nog enkele zinnige vragen uit het publiek. Moeten we nou wederom al onze favoriete muziek opnieuw aanschaffen? Nee dat hoeft niet. Je kunt bestanden vanuit Windows of Apple vertalen naar Pono. En houden zij in hun store ook 30% in, net als Apple? Die vraag wordt helaas ontwijkend beantwoord. En op Twitter wordt meteen al fors en terecht geklaagd over de beroerde geluidskwaliteit van de promovideo van Pono. Op internet woedt inmiddels een stevige discussie onder audiofielen rond de vraag of Pono de ambities zal waarmaken.

De exacte releasedatum is nog niet bekend, maar de planning is juni 2014.