Wat wordt dé festivalhit van Lowlands 2014?

Een rondgang langs dj’s St. Paul, Kill All Hipsters, Sandeman en Horst the German (aka Joost van Bellen)

Timo Pisart ,

Natuurlijk ga je in Biddinghuizen niet slapen nadat Disclosure, Stromae en Queens of the Stone Age zijn afgelopen. Naast de kaplaarzen heb je natuurlijk ook je dansschoenen keurig ingepakt, en die zul je gebruiken ook. In de Tïtty Twïster, bijvoorbeeld, in de Hacienda, of de feestjes van de Grolsch en India. En daar worden de échte festivalhits geboren, die ons achtervolgen terwijl we over de modderige camping zwalken. Een rondgang langs de Lowlands-hitmakers St. Paul, Kill All Hipsters, Sandeman en Horst the German.

St. Paul: “de cross-over is dood, lang leve Typhoon!”

De eerste stop voor een goede Lowlands-hit is natuurlijk Paul Nederveen alias dj St. Paul, de man met mededelingsdrang, die met zijn Pop-O-Matic-avond op vrijdagavond de Grolsch overneemt en al sinds 1998 jaarlijks in Biddinghuizen draait. Sinds de verhuizing van zijn dansavond naar TivoliVredenburg heeft hij gigantische nieuwe podiumdelen, en van-zelf-spre-kend moeten die mee naar de Flevopolder. “Het kriebelde toch, dus heb gisteren een busje in Utrecht gehuurd, de grootste waarin ik met een normaal rijbewijs mag rijden. Samen met mijn broer speel ik mijn eigen roadie, ik vind het wel romantisch om met je eigen bus en decorstukken daarnaartoe te rijden en zelf op te bouwen.”

De vraag naar dé festivalhit is dit jaar moeilijker dan ooit, denkt Paul. “Ik heb het als volgt opgeschreven: de cross-over is dood, lang leve Typhoon!” Wat hij bedoelt: het gat tussen de kleine clubs en blogs vol garagebandjes en elektronica aan de ene kant, en radio en massa aan de andere kant, is nu “megagroot”. Don’t Wait van Mapei zit al maanden in de platentas van een beetje dj en scoort nu pas een hit.

Maar goed, Typhoon dus, met IJswater. “Het mooie van zijn album is dat het de linies sluit: weg met hip hop, weg met soul, weg met indie. Lobi da Basi heeft alles, en dan helemaal het nummer Ijswater. Het ene moment luister je naar de Braziliaanse feel van Jorge Ben, het andere naar dat vrolijke soulgevoel van Outkast en Gnarls Barkley. Het is precies het soort hits dat ik mis.” IJswater is niet eens een track dat het goed doet op de radio, maar op de dansvloer? “Perfect!”

Maar er zit meer moois in de platentas van St. Paul: William Onyeabor met Good Name in de Joakim-remix, bijvoorbeeld. “Ik moet reëel zijn, ik sta in de Grolsch. Afrika schudt op zijn grondvesten en wijken als Brooklyn of Haringey staan op zijn kop wanneer dit opstaat, maar in de polder is dit nog geen wereldhit.” Maar vanzelfsprekend heeft Paul zendingsdrang. “Het is simpelweg te goed om genegeerd te worden, een aanslag op het lichaam en bovendien staat het nu al mythische circus rondom William Onyeabor ook nog eens geprogrammeerd op het festival. Eén en één is good times!” En wat dacht je van The Sheepdogs met Feeling Good, een liedje met Dan Auerbach-productie dat inderdaad die typische The Black Keys-stomp? Ook mee gaat together PANGEA – River, van die Amerikaanse garagerocksensatie, en RL Grime met Core: “Het is nu een bom op de dansvloer. Overtreffende trap!” Denk daar maar eens over na.

Een moderne klassieker zoals Get Lucky heeft dit jaar nog niet voortgebracht, maar vooruit: als St. Paul dan toch een hit draait, laat het dan Rather Be van Clean Bandit zijn.

Kill All Hipsters: “Bohemienne hits na klotezomer”

Een dag later in diezelfde Grolsch-tent staat Kill All Hipsters met dj’s Arnold, Jael en special Guest Mad Ed voor het tweede jaar op een rij (daarvoor draaiden Arnold en Ed al jaren als Alpha-dj’s). Hij is nét terug van een grote vakantie. “Ik lag drie weken op een zonnebedje en opende af en toe mijn Facebook. Dan lees je niets dan ellende. Door alle rampen en verschrikkingen is het voor iedereen best wel een klotezomer geweest. Het zou mij niet verbazen als de hits van deze zomer ook bohemienne, melancholisch en hippie worden.”

Als één liedje het verdient een melancholische hit te worden, is het Can’t Do Without You van Caribou. “Dit nummer begint heel klein en groeit langzaam uit. Het werkt én voor een dancecrowd, én voor een alternatief publiek: een ideale kruisbestuivingsplaat en dat is perfect voor Lowlands. Stay High van Tove Lo heeft dat ook. “Niet iedereen zal helemaal nuchter zijn, zeg maar, dan kan dit echt uitstekend.” In de pauzes zal Arnold ongetwijfeld Avi Buffalo met So What (“geen klapper, wel een heel mooi liedje”) en Metronomy – Reservoir in de Jaqcues Le Cont-remix draaien, naast bijvoorbeeld Milky Chance.

Sandeman: de moderne R&B-elektronica zet definitief door

Sander Kerkhof alias Sandeman kennen we als de man die ieder jaar de legendarische Rough Guide To Lowlands-mix maakt, op Lowlands als pauze-dj optreedt en ook nog de pauzemuziek van de X-Ray samenstelt. Jammer dat London Grammar heeft gecanceld, want dé sound van Lowlands 2014 is volgens Sander Kerkhof de “moderne R&B-elektronica. De hoek tussen Flume, Chet Faker en alles rondom Disclosure was vorig jaar al een dikke hit, die trend is zich aan het doorzetten. Het is de sound die de radio ook op is gegaan.” Ook Sandeman denkt dat Can’t Do Without You van Caribou een snaar zal raken en zeker voor moet komen in de set van Job Jobse en Cinnaman. En dan zijn er nog de acts die er spelen, zoals Jungle met Busy Earnin’ en Ibibio Sound Machine. “Die hebben echt een paar toffe tracks die nu het zetje kunnen krijgen om uit te groeien tot Lowlands-hit. Dat zal je ook terughoren in de Lowlands-nachten.”

Horst: “Ooooo Grr GGgRr nuurg rAAa RaA Rrrr Rrrr WOoOOOOoOORRR!! RaA RAAaaRAa!!!!”

Ook probeerden we met een ouijabord contact te leggen met Horst The German, de beul van de viezige, ranzige Tïtty Twïster vol met strippers (mannelijk en vrouwelijk, sowieso gespierd) die over de bar kronkelen op de meest bizarre rock ’n roll. Het bord gaf ons een paar horrorliedjes, dat wel. Bauhaus met Bela Lugosi’s Dead, ZZ & De Maskers – Dracula, Johnny Thunders – Pipeline, Psycho Charger met Death Star Baby en ga zo maar door (alles in de Spotify-lijst onderaan). Maar toen we doorvroegen restte niets dan zombietaal: "Ooooo Grr GGgRr nuurg rAAa RaA Rrrr Rrrr WOoOOOOoOORRR!! RaA RAAaaRAa!!!!"

Soundtrack voor de regen
Grote kans dat het gaat regenen dit weekend, en keihard ook. Hebben de dj’s daar ook rekening mee gehouden? St. Paul: “Ik heb één keer voor ID&T gedraaid ergens in Noord-Holland, er stonden voor mijn neus een stel opgepompte ontblootte bovenlijven te dansen. Ik draaide een four-to-the-floor-set, anders was het complete zelfmoord geweest. Maar toen het begon te regenen draaide ik Raindrops Keep Fallin’ On My Head van B.J. Thomas, in een iets versnelde versie. Daar viel hij compleet dood, op Lowlands is het tijd om revanche te nemen.” Arnold Scheepmaker gaat voor überklassieker No Rain van Blind Mellon. “Een nineties-plaat die je met knipoog kunt draaien zodra het met bakken uit de lucht komt vallen.” Sandeman heeft een hele waslijst: Here Comes The Sun in de reggaeversie van Peter Tosh, Ain’t No Sunshine in de versie van Horace Andy, Awanto3 met Baila con Paula. “Het gevoel dat je moet bewerkstelligen is toch: ‘Cheer up!’”