ADE14: Various Artists kijkconcert met Falco Benz en Hamertje Tik

Publiek krijgt wat het wil maar heeft geen zin om te dansen

Tim van der Steen ,

Falco Benz en Hamertje Tik zijn de hoofdattracties van Various Artists Bookings. Voor hen is het publiek dan ook gekomen tijdens de showcase in Sugar Factory, voor de UK bass van Shapes en live house van Yakumo is weinig aandacht. Men kwam om te kijken, niet om te dansen.

Various Artists Bookings is een klein agentschap uit amsterdam. Het bestaat nog geen jaar en focust zich op live electronica. Bijna het hele roster is present (alleen Animal is er niet bij) dus we zitten aan een strak schema; in blokken van een half uur komen de acts voorbij. Various Artists neemt het woord showcase letterlijk. Bij binnenkomst zijn de gordijnen voor het podium nog dicht terwijl het Utrechtste UK bass-duo Shapes de zaal warm probeert te draaien. Het publiek druppelt langzaam binnen en staat te praten met een speciaalbiertje in de hand. Om half negen gaat het doek open voor Hamertje Tik, het alter ego van Joris Feiertag (Kraak en Smaak).

Wat hij doet is knap. In zhet bouwwerk voor zijn neus: akoestische drums, samplepads, een keyboard en een laptop. Hij knalt er in met strakke, gesyncopeerde drums en diepe bassen. Een live gespeelde blend van UK bass, -garage en funk. Met vette beats en samples kan hij het publiek prima vermaken in zijn eentje, toch doet hij het niet alleen vandaag. Zangeres Charlene komt op voor het tweede nummer: "Close Out", van de aankomende EP. Jammer dat het geluid tegen zit, door de bassen wordt zij wat overstemd. Berenice komt later op voor "I Remember (My Sight)". Feiertag heeft zelfs de danseressen meegenomen uit zijn clip die volgende week verschijnt. De dames zijn 'verkleed' als fruit, wat neerkomt op het dragen van een beschilderde plank. Heel veel voegen de danseressen niet toe. Dat hoeft ook niet want het is gaaf om de drummer bezig te zien. Soms zelfs staand achter zijn set terwijl hij wild op zijn samplepads mept.

Het doek sluit weer, om na een half uur Shapes te openen voor de live house van Yakumo. Het zijn Chris Mulder en Atze Damsma (ex-Daily Bread). De twee zijn pas een half jaar bezig en zetten vorige week hun eerste track online. Wat zij live doen klinkt een stuk rauwer en dieper, meer techno. Op het podium hebben zij naast de laptop met Ableton Live een batterij analoge apparatuur staan. Synthesizers, een tapedeck dat meedraait voor de echo, zelfs een modulaire synthesizer waar de diepe bassen en panfluit uitkomen. Die panfluit geeft het geheel een wat tropischer gevoel. Sounds worden goed gestapeld en het geluid mag er zijn. Stevige house, helemaal live en met een warm gevoel. Het publiek heeft er echter weinig mee.

Na Yakumo gaan Shapes (Erik Haakman en Yannick Samson) hun derde en laatste set in, dit keer draaien zij alleen eigen werk en vrijwel alles unreleased. Het is een stevige mix van UK- bass en garage en de twee draaien lekker, maar het publiek wacht duidelijk op Falco Benz. De avond heeft nog maar een uurtje te gaan en echt uitbundig is er nog niet gedanst. Het publiek is gemêleerd en lijkt vooral gekomen om rustig naar de acts te kijken.

Stipt half elf, en het doek gaat voor de laatste keer open. Falco Benz komt op, strak in pak. Hij heeft zijn eigen lichtshow meegenomen, bakken met lampen in de basiskleuren. Het is een set van een half uur, dus we krijgen louter hitjes. "Clap Machine" als opener doet het lekker en al snel komt Charlene er bij voor "In This Thing". Eelco Topper, zoals Falco Benz eigenlijk heet, gaat voor een cocktailfeestje, niet voor een rave. Hij is van huis uit toetsenist en geen producer, zijn muziek is dan ook meer liedjes dan dancetracks. Lichtvoetige italodisco, vrolijk en catchy. Hat Tricks is de onvermijdelijke afsluiter van zijn set. De break houdt lang aan, een zware bas en heftige stroboscopen. Dan komt dat aanstekelijke melodietje weer terug en sluit hij af met een solo en wordt er op de valreep nog even echt gedanst.