Het bekende verhaal via nieuwe kanalen
In grote lijnen vertelt Eelko van Koorten weinig nieuws vandaag. In 1999 begon hij Spinnin’ vanuit de gedachte dat hij het beter kon dan de labels waar hij eerder als uitgever zijn muziek heenbracht. Weer iets later kwam daar MusicAllstars Management bij, alweer vanuit die gedachte dat hij het beter kon. Want zo zegt hij “nu er zo veel muziek beschikbaar is, moet je alles zelf in de hand houden. Ook een imago van een artiest moet je zorgvuldig opbouwen, wil je succes hebben.” Maar inmiddels weten we wel dat er zo’n achtendertig man bij Spinnin werkt, dat ze heel goed zijn in het spotten van talent, en door middel van een uitgekiende marketingcampagne een artiest precies op het goede moment in precies de goede markt kunnen lanceren. Dat social media daarin een belangrijke rol heeft blijkt alleen al dat Spinnin’ dag en nacht veertien man achter de computers heeft zitten om al die verschillende kanalen te bedienen. En dat zijn niet alleen de alom bekende kanalen als Facebook, Twitter en Instagram, ze blijven ook nieuwe kanalen zoeken om hun publiek te vinden. Dus Snapchat is inmiddels ook opgenomen in de marketingstrategie. “Kids zoeken coole muziek op coole plekken. En die plek moet altijd Spinnin’ zijn.”
Natuurlijk is het mooi om te zien hoe zo’n Nederlands label zo’n positie binnen de industrie heeft verworven, en hoe zelfverzekerd de platenbaas is met quotes als “ons team is goed in het constant spotten van talent en trends. Desnoods maken we die trends zelf” of “artiesten moeten doen wat ze goed kunnen. Muziek maken. Wij doen de rest, zorgen er voor dat er een imago wordt opgebouwd, en bezorgen de artiest de hits die hij verdient.” Hoe leuk dat soort uitspraken ook klinkt, eigenlijk kennen we het allemaal al. Het verhaal, de strategie en het succes zijn inmiddels bekend. Maar tussen al die bekende one-liners en teksten laat van Kooten wel degelijk een interessante visie op de muziekmarkt zien.