ADE14: Clubpuristen versus het allesverslindende EDM Monster ADE14: Clubpuristen versus het allesverslindende EDM Monster

"Het gaat je om een gevulde bankrekening? Blijf de fuck weg van muziek!"

, Ralph-Hermen Huiskamp

ADE14: Clubpuristen versus het allesverslindende EDM Monster

"Het gaat je om een gevulde bankrekening? Blijf de fuck weg van muziek!"

Ralph-Hermen Huiskamp ,

Hoe groter EDM wordt, en hoe meer media-aandacht het genre krijgt, hoe heftiger de antireacties worden. Niet alleen veel 'echte' muziekliefhebbers klimmen op de barricade zodra iemand iets positiefs probeert te zeggen over bijvoorbeeld David Guetta, maar ook muzikanten uit de wat minder commerciële hoek beginnen zich meer en meer te verzetten. Seth Troxler loopt daarin voorop, met zijn vlammende tirades over de "sonic ear rape". Vandaag geeft hij een keynote, en neemt hij plaats in een panel. Hij maakt duidelijk dat het meer gaat om een fundamenteel cultuurverschil als om smaak.

Troxler genuanceerd solo

Seth Troxler valt meteen met de deur in huis: "Jullie verheugen je natuurlijk allemaal weer op een enorme rant over  EDM, maar ik ga vandaag geen quotes over ear rape uitkramen. Wat veel belangrijker is: hoeveel commerciele dance er ook gemaakt wordt, de underground is groter dan ooit." Die underground is vervolgens lastig de definieren, zeker de echte voorhoede daarvan. "Cool zijn is nooit cool geweest. Er zijn nu ook kids naar muziek aan het luisteren die wij niet luisteren. Op een gegeven moment wordt dat weer opgenomen in de grotere cultuur. Ze zijn zelf helemaal niet cool bezig of dat aan het proberen." 

Weinig vuurwerk dus bij Troxler, maar in zijn nauwelijks voorbereide kwartiertje maakt hij zich met succes sterk voor een belangrijk punt. Hoe goed het ook is dat dance in de lift zit, niet alleen commercieel gebeurt er veel, de underground is groter dan ooit. Dat is ook een gevaar. Het zit hem erin dat de grote media dance zien als een groot geheel. EDM en clubcultuur worden als één omschreven; een cruciale fout. Niet alleen vanwege de oorsprong: een tegencultuur van "zijn" clubmuziek, maar ook omdat hij bang is voor een moderne Disco Demolition Night. Nu EDM alsmaar groeit en daarmee steeds mee negatieve berichten komen over drugsoverdoses op festivals, ziet hij het gevaar dat de media en daarmee de massa zich tegen dance keert, en zo ook de niet-commerciele house en techno kapot zal willen maken.

Troxler en Clarke met de botte bijl als team

Totaal anders is het een kwartiertje later. Als Boy George alweer niet komt opdagen, wordt Seth Troxler door panelleider Tommie Sunshine en potentieel teammaat Dave Clarke terug het podium opgeroepen. Of hij niet mee wil doen in een debat tegen Dirty House-man Vato Gonzales en Wall of Sound-baas Mark Jones, die voor vandaag de kant van de commerciele muziek kiest. Bij de eerste vraag wordt de  toon al gezet. Wat vindt Clarke eigenlijk van EDM-dj's? "Sucky fucky cocknuts, hoe hard ik het ook probeer, er zit geen enkele positieve kant aan de populariteit van EDM. Ze behandelen muziek als iets zakelijks. Het zijn aandelen voor ze, die in de schappen liggen naast de varkenspoten. Dat is niet kosher voor mij." 

Een uur lang moddersmijten met de scherpste one-liners volgt. Elke keer als Gonzales iets zegt zie je team credible gnuifend grimassen trekken. Hoe dapper het ook is dat de Nederlandse producer de twee tegengas wil geven (en hij doet het met passie, moeten ook zijn tegenstanders toegeven), hij maakt het zichzelf niet makkelijk. Al bij zijn eerste punt gaat het mis. "Toen ik tien jaar geleden mixtapes ging maken waarop ik als eerste in Nederland hiphop en house combineerde, kreeg ik meteen al die zogenaamde snobs over me heen. Het was niet echt, het kon niet, alleen maar echte techno was credible. Fuck off, weet je wat pas credible is? Een goed gevulde bankrekening. Ik wist wat er leefde op straat, en dit was wat mensen wilden." Voer voor Clarke. "Toen ik in '98 in Nederland kwam was iedereen al hiphop en house aan het combineren. Maar daarnaast, als je een bankrekening zo credible vindt, dan had je bankier moeten worden. Blijf dan de fuck weg bij muziek." 

Troxler probeert het af en toe wat luchtiger te maken, vooral als de sfeer bijna té grimming lijkt te worden. "Steve Aoki is een aardige gast, maar werkelijk alles wat hij doet en denkt is het tegenovergestelde van mij. Hij gooit slagroomcakes in zijn publiek. Dude. Ik heb een lactose-allergie, en ben echt meer een taartenman." Kamp EDM blijft maar toenadering zoeken. "Er zijn geen twee kampen, er is alleen maar goede of slechte muziek," probeert Jones het nog. Gonzales doet het wat minder subtiel. "Jullie kunnen wel zo hard wegrennen bij EDM, maar uiteindelijk stelen we jullie muziek toch wel." 

Voor Clarke en Troxler blijft EDM "Gordon Gekko muziek". Het gaat allemaal om geld verdienen, meer niet. En daar mag het simpelweg niet om gaan. "Neem Trouw,"  stelt Troxler, "Een van de allerbeste plekken ter wereld voor underground muziek, ik was er gisteren nog als bezoeker. Die sluiten binnenkort de deuren. Op het hoogtepunt van hun populariteit, terwijl ze nu eindelijk geld kunnen verdienen. Dat is precies waarom het moet gaan bij dance. Alles om de liefde voor muziek, ook al loop je zo geld mis."

nu op 3voor12