Song van het Jaar: De lange adem van Mr. Probz

Waves was bedoeld als aperitiefje

Joost van Beek ,

In aanloop naar uitslag van de Song van het Jaar-verkiezingen blikt 3voor12 terug op opvallend hitsucces onder de Song van het Jaar-genomineerden. Vandaag over de opvallendste hit uit de Nederlandse klei. Dennis Stehr begeeft zich al een dik decennium in de nationale en internationale hiphopkringen. Schuilend achter zijn alter ego Mr. Probz ondersteunde hij voornamelijk anderen. Anderhalf jaar geleden leerde hij zichzelf gitaar spelen. In mei 2013 begeleidt hij zichzelf op het nummer Waves, zijn grootste Nederlandse succes.

Ja, er is veel kritiek op ‘de minuut’. Het hilarische statement van Queens of the Stone Age in de dagelijkse muziekrubriek van De Wereld Draait Door zal ons nog lang heugen. Toch staat het buiten kijf dat het een optreden in het programma opkomende artiesten daadwerkelijk aan een miljoenenpubliek kan helpen. Zo ook Mr. Probz. Waves nestelt in eerste instantie stilletjes in de lagere regionen van de Single Top 100. De persoonlijke misère van Mr. Probz krijgt tot die tijd bijkans meer media-aandacht dan zijn muzikale carrière. In 2010 raakt hij betrokken bij een schietincident in Amsterdam, en afgelopen lente branden zijn studio en woning af. Het lijkt of de media hier hijgeriger over doet dan de man zelf. “Alles is redelijk vervangbaar, behalve een doos met foto’s” vertelde hij eerder dit jaar aan 3voor12. Nuchter:“Oh er was nog veel meer, een auto-ongelukje. De rest komt nu niet in m’n hoofd op”.

Tijdens zijn aantreden bij De Wereld Draait Door zit de rook van de brand bij wijze van spreken nog in zijn longen. Zijn outfit, tot aan het zwarte mutsje, heeft hij van iemand gekregen. Een broek en een laptop zijn zo ongeveer alles wat hij nog bezit. Enkele dagen na zijn tv-optreden stormt Waves de Single Top 10 binnen, om op plek 6 tot rust te komen. De track wordt 3FM Megahit en krijgt de nodige airplay op de commerciële radiostations. Intussen laat Mr. Probz zijn gezicht nu en dan op televisie zien. Een opvallende doorbraak voor iemand wiens naam al jaren gefluisterd wordt door hiphopminnend Nederland.

De verschijning van Mr. Probz is inderdaad te verglijken met een golfbeweging. Hij steekt zo nu en dan zijn hoofd boven water op Nederlandse tracks van artiesten als Winne, Jiggy Djé en Kleine Viezerik en duikt vervolgens net zo snel onder. Sporadisch wordt er een Engelstalige solotrack uitgebracht en de geruchten over een debuutalbum galmen al enkele jaren. Dat hij aanzien geniet blijkt als supergroep Great Minds dit jaar een ode aan Waves opneemt. De populaire hiphopregisseur Teemong schoot een aantal van zijn video’s.

Hiphop is één van de weinige genres waarin de teksten, binnen de landsgrenzen, voornamelijk Nederlands zijn. Mr. Probz geldt als uitzondering op deze regel, waardoor zijn eigen producties bijna ‘onnederlands’ klinken. In zijn samenwerking met binnenlandse rappers neemt hij Nederlandse vocalen voor zijn rekening, maar op zijn solowerk richt hij zich op het Engels taalregister. Zijn stipje verschijnt dan ook op de internationale radar. Dit leidt tot een samenwerking met de vorig jaar overleden Chris Lighty ( oprichter van het Violater-label en brein achter namen als 50 Cent en Mobb Deep), en tracks met The Alchemist en Lloyd Banks (G-unit). Niet de crème de la crème van de Amerikaanse hiphop, maar een opvallende verdienste voor een rapper uit een land waarin hiphop, letterlijk, nauwelijks grensoverschrijdend is. Mr. Probz wordt dan ook gezien als een belangrijk Europees undergroundtalent.

Begin dit jaar maakt Mr. Probz zijn opwachting op Sukkel Voor De Liefde van The Opposites. Het nummer is succesvol, en omdat Probz' album The Treatment eindelijk in de prenatale fase zit, besluit de rapper een solonummer uit te brengen dat de aandacht rond zijn persoon vast moet houden. Een aperitiefje voor wat komen gaat. De gitaarballade Waves wordt gratis verspreid. De rapper die zich tot dan laat kenmerken door rauwe producties scoort zijn eerste hit met een gitaar op schoot. Een functioneel tussendoortje, meer niet.

Zonder label of plugger zet Mr. Probz zichzelf definitief op de kaart. Met als wapenfeit zijn eerste solohit. Als The Treatment in september het levenslicht ziet is Waves niet op de tracklist terug te vinden. “Er staat een vergelijkbare track op de plaat”, vertelde Mr. Probz aan 3voor12. Het was fiftyfifty, ik heb een muntje opgegooid”. Maar waarom buit Mr. Probz zijn hitsucces niet uit? Het is een klein wonder dat de undergroundrapper überhaupt commercieel succes bereikt. Hij zou niet alleen zelf van Waves kunnen profiteren, maar ook een grotere groep luisteraars kennis laten maken met zijn debuutalbum. Een stronteigenwijze, commerciële blunder of integer idealisme?

Het album bevat een bundel persoonlijke songs, waar Waves volgens Mr. Probz niet direct op zou passen. Een album los van de tijdsgeest met therapeutische doeleneinden. Vandaar de titel. In een interview met website Balinnn vertelt hij, met lichte ironie, dat The Treatment een wereldwijde release krijgt. Om een zo groot mogelijk publiek te bereiken besluit Mr. Probz de plaat via het internet te verspreiden. Het album wordt in hiphopkringen enthousiast ontvangen, maar groot commercieel succes blijft uit. De plaat bereikt de 12e plek van de album Top 100, maar is na een week alweer uit de lijst verdwenen. Op de fysieke release zal Waves als bonustrack verschijnen, dit kan het album alsnog opweg helpen. Dat Dennis Stehr een lange adem heeft mag inmiddels duidelijk zijn. Slowly drifting, dat is de instelling.

De Song van het Jaar wordt aanstaande zaterdag in Paradiso bekend gemaakt. Een groot scala aan artiesten zal optreden. Mr. Probz is er een van.