12van3voor12: Thomas Azier naar VS voor showcasefestival CMJ

Songwriter naar vooraanstaand showcasefestival in New York, muzikale mentor voor minderjarige meisjes en primeur videoclip Ghostcity

Timo Pisart ,

12van3voor12-act Thomas Azier heeft z’n debuutalbum nog niet eens uit, maar gaat in oktober twee weken naar de VS voor shows met Woodkid en op het toonaangevende showcasefestival CMJ. Ondertussen denkt hij al na over tweede én derde (!) album en zie je op 3voor12 de primeur van de video voor Ghostcity.

12van3voor12-act Thomas Azier heeft het maar druk. Hij is net terug uit Parijs, waar hij zijn eerste Franse headlineshow deed en pakt nú alweer zijn tassen voor een bescheiden eerste tour in de VS. Hij doet twee shows als support van Woodkid én geeft twee optredens op het vooraanstaande showcasefestival CMJ. “Ik zit nu thuis de liveset te programmeren”, vertelt hij dolenthousiast als altijd, vanuit zijn huis in Berlijn. “Ik ga zonder band en mag maar twee koffers meenemen, dus het is even sleutelen en slim omgaan met je gear. Maar eh, ik zal sowieso wel een kabel of twee vergeten, ik ben nogal een chaoot.”

Camera's uit Xbox gesloopt voor video Ghostcity
Ondertussen komt vandaag de videoclip uit van oud-3voor12 Single van de Week Ghostcity, wederom geregisseerd door Sander Houtkruijer. Was zijn vorige video nog een duister futuristisch narratief, deze korte film is eerder een performance waarvoor Azier “half Berghain” optrommelde. Het meest intrigerende beeld is een soort vloeibare spookversie van Azier. “Dat is een voorproefje van mijn liveset, het is opgenomen in het Lab for Electronic Arts and Performance, een van mijn favoriete plekken in Berlijn. Zij specialiseren zich in vooruitstrevende elektronische kunst en hebben dit gemaakt met de Kinect-camera’s van de Xbox. Die zijn uit de spelcomputers gesloopt en om me heen gezet, ze registreren elke beweging en maken er 3D-beelden van. Ik vind dit soort shit fantastisch en heb ze gezegd het zo ver mogelijk te pushen. Hoe abstract het beeld ook is, het wordt een soort avatar. Het enige probleem is: het renderen kost je 30 dagen, dus het is nog niet haalbaar om dat al live te doen.”

Eerder al werd Azier voor zijn debuutalbum getekend door het New Yorkse Casablanca Records, dat ook o.a. Chase & Status, Duck Sauce, Kavinsky, Scissor Sisters en Tiësto onder haar hoede heeft. Toen al werd hij de studio ingeduwd om te schrijven met andere artiesten. Nu mag hij zeggen dat hij samenwerkte met indie-R&B-act Until The Ribbon Breaks, “een vrij jonge gast die op het punt staat een megaster te worden. Hij tourde eerder al mee met Lorde. We weten niet precies waar we voor schrijven, het is een creatieve boksmatch waar we beiden heel veel inspiratie aan overhouden.”

In de twee weken dat hij in oktober in de VS vertoeft, duikt hij niet alleen met hem de studio in, maar ook “met een meisje van 16 en eentje van 17”. “Ik kan kan echt in hun huid kruipen om te vragen wat ze willen vertellen, ze pushen om tot het uiterste te gaan.” Zo schreef Azier ook mee aan het debuutalbum van Belgisch wereldster Stromae – met wie hij dit najaar een dik tiental shows gaat doen in Frankrijk – en eerder al met de Duitse popster Casper. Hoe kómt het eigenlijk dat Azier zo veel voor anderen schrijft? Het antwoord is simpel: “Da’s zelfstudie. Toen ik hier in Berlijn kwam wonen had ik vijf jaar lang níets te doen, toen heb ik heel veel muziek geluisterd en geanalyseerd. Ik doe dat nog altijd zo’n drie uur per dag en zit nu bijvoorbeeld de nieuwe Pusha T-track te luisteren, met notebooks om me heen.”

Ondertussen is het debuutalbum van Azier, dat in januari moet uitkomen, álláng af. Toch? Hij antwoordt met een schamper “ja”. “Nou ja, ik heb net weer in de tracklist zitten sleutelen. Dat is het probleem als het label het uitstelt, dan kun je eraan blijven werken. Ik vind het verschrikkelijk om zo lang m’n plas op te houden! Ik ben in mijn hoofd al bezig met mijn derde album, qua sound, en weet al precies wat ik wil met mijn tweede album wil."