Playlistplatform Perfects.nl wil deluxe gids in streamingland zijn Playlistplatform Perfects.nl wil deluxe gids in streamingland zijn

Niels Aalberts: "De snoepwinkel met 300 playlists is nu gesorteerd"

, Ingmar Griffioen

Playlistplatform Perfects.nl wil deluxe gids in streamingland zijn

Niels Aalberts: "De snoepwinkel met 300 playlists is nu gesorteerd"

Ingmar Griffioen ,

Streaming heeft een enorme vlucht genomen, maar hoe vind je de weg in die enorme in die miljoenen tracks in de Spotify- en Deezer-catalogi? Via de playlists van vrienden en experts bijvoorbeeld. Perfects.nl bundelt driehonderd van die playlists, als een 'deluxe gids in streamingland', en biedt bezoekers ook de kans die zelf toe te voegen. De uit de hand gelopen hobby van initiatiefnemers Niels Aalberts en Wilbert Leering begon al in november 2007 en de oudste Perfect-playlists waren onvindbaar op beider blogs. Aalberts: "Op de Spotify-account van Wilbert moest je driekwartier scrollen tot bij 'Perfect Jet'. Superzonde. We hebben de snoepwinkel nu gesorteerd."

Perfects begon ruim vijf jaar terug met iTunes-playlists die via YouSendIt gedeeld werden. Daar leidde tot discussies op Aalberts' blog over wel of niet legaal. "Er waren toen nog helemaal geen sturingsprogramma's. Ik heb toen wel eens gezeken op m'n blog dat de muziekindustrie hun zaakjes niet voor elkaar heeft, maar je kunt nu niet meer zeggen dat je niet met één druk op de knop heel veel muziek tot je beschikking hebt. Ik vind dat boekhandels, uitgeverijen en de filmwereld daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Waarom is dat er nog niet en moet je nog altijd de kou in om een video te huren?" Aalberts meent dat mensen door dat gebrek nog steeds opgevoed worden met de gedachte dat piraterij de snelste weg is.

'Curatie zal de komende jaren een sleutelrol spelen op internet'

Het Zweedse Spotify ging in mei 2010 online in Nederland en nu streaming en clouddiensten massaal de kop opsteken is de situatie helemaal ten gunste gekeerd en de tijd rijp menen de initiatoren. "Ik denk dat we sinds driekwart jaar wel een punt voorbij zijn. De mobiele apps hebben ook veel verbetering gebracht en ik denk dat curatie de komende jaren een sleutelrol zal spelen op internet." En dat is precies de rol die Perfects.nl beoogt te spelen. "We merken dat er ook veel behoefte aan is." De site bevat playlists van kenners als Leo Blokhuis, Kees de Koning (Top Notch), Anne Soldaat, Atze de Vrieze (3voor12), Guuz Hoogaerts, dj's St. Paul, Rich-Ears, Sandeman en Nuno Dos Santos.

"We zijn nu zes jaar bezig, keer 52 weken zit je aan driehonderd playlists. We hebben het tijden zelf gedaan, maar op een gegeven moment besloten we voor Perfect Belle & Sebastian door een Belle & Sebastian fan te vragen. Zo weet ik dat (Volkskrant-journalist, red.) Gijsbert Kamer fan van Dexys Midnight Runners is. Hij gaat ervoor naar Engeland en schrijft zo twee pagina's vol. Ik vind het leuker dat hij die playlist maakt, er een artikel bij schrijft en mij aan het eind van dat artikel overtuigd heeft waarom die band zo goed is." Perfects.nl is net zo goed voor het ontdekken van oude als nieuwe muziek bedoeld. "Als Andrew Gold overlijdt is dat een goed moment om via kenner Leo Blokhuis een mooie blik op zijn oeuvre te werpen. Afgelopen weekend kregen we nog vijf metal playlists erbij, van black en death tot 'instapmetal'. Daar zijn we dol op; leg maar uit wat er zo goed aan is."

Concurrentie, abonnementen en sponsoren
Volgens Aalberts is Perfects.nl niet bedoeld om met sites als 22Tracks te concurreren. "Het is vooral een hobby waar veel liefde in zit. En een open platform waar jij je eigen Perfect kunt aanmaken." Er is wel sprake van enige signatuur. "Er komt wel een disclaimer, dat we geen Perfect Frans Bauer willen."

We zien geen reclames, maar wel playlists door partners als Deezer en Best Kept Secret. Zit er een verdienmodel achter de site en hoe zit het met partners en sponsoren?

"De enige investering is dat we alles in vierenhalve week van onze blogs getrokken en ingeklopt hebben. We hebben alles geüpdate en links naar Deezer en waar relevant - zoals bij de playlists van Sander - naar Mixcloud en Soundcloud aangebracht."

Maar hoe zit het met adverteerders en komen er ook abonnementen?
"We gaan geen abonnementen doen, daar is denk ik ook geen behoefte aan. Ik beeld me niet in dat ik hier rijk van ga worden of een tientje abonnement voor kan vragen. Die Best Kept Secret playlist verwijst wel naar een externe partner, maar ik bekijk dit niet met een marketingpet op. Iedereen mag ons bellen hoor, maar dat is niet de eerste insteek. Gemak is de grootste drijfveer. We dachten: 'Dit moet er zijn, niemand gaat het voor ons doen en dus doen we het zelf'."

Perfects.nl trapt vanochtend af met vijftien verse playlists als Perfect Kippenvel #6 door dj St. Paul, Perfect Muse door mede-initiatiefnemer Norbert Pek, Perfect Daydreams door Nuno Dos Santos, Perfect Prince B-sides door Marthijn Klopper, Perfect Shuffle #73 door Wilbert Leering, Perfect Speedmetal door Aux en Perfect Beef door Pop Media Prijs-winnaar Saul van Stapele. De initiatoren beloven dat wekelijks nieuwe perfects worden toegevoegd.

nu op 3voor12