#ESNS13: Phantom combineert romantiek met innovatie

Fins duo brengt zwoele, elektronische pop met een rauw randje

Anne Bouma ,

“We’re so happy to be here,” vertelt een glunderende Hanna Toivonen. De zangeres en haar muzikale wederhelft Tomi Koskivinen genieten met volle teugen tijdens het optreden. Tussen de nummers door vertelt ze over haar roadtrip door Mexico en het opnemen van beats in de sauna en op een vlooienmarkt. Bang om te experimenteren is Phantom niet.

GEZIEN
Phantom op Eurosonic, De Spieghel, woensdag om 00:30.

MUZIEK
Het Finse duo Phantom bracht begin 2012 de single ‘Scars’ uit, waarmee het een plekje veroverde op dat andere showcasefestival SXSW. The xx pikte ze op en plaatste hetzelfde nummer op hun Tumblr, wat een kleine hype rondom Phantom veroorzaakte. Koskivinen en Toivonen maken elektronische popmuziek die het beste gekarakteriseerd kan worden als een combinatie van heldere vocalen, donkere beats en een vleugje romantiek.

PLUS
Phantom heeft genoeg in huis om aan de hooggespannen verwachting te voldoen. Koskivinen zorgt voor het instrumentale gedeelte met een laptop en controller. Deze inmiddels weinig vernieuwende live-opstelling wordt aangevuld voor een heuse UFO. De UFO is door Koskivinen zelf gebouwd van een omgekeerde glazen lampenkap. Zoals een tovenaar boven zijn glazen bol, beweegt hij zijn handen boven de UFO om het geluid te manipuleren. Daarnaast heeft het duo een VJ meegebracht, die live-registraties van de silhouetten van Toivonen en Koskivinen door middel van 3D kinect-technologie bewerkt en op een doek projecteert. Naast het showelement valt er ook genoeg te horen en dat is niet mis. De zang van Toivonen is zuiver. De uitvoering van de nummers is daadwerkelijk live, en niet slechts een herhaling van de studioversie. Ook is er ruimte voor improvisatie met beats en de UFO, waar Koskivinen gretig gebruik van maakt.

MIN
Het lijkt alsof de vocalen en teksten van Toivonen af en toe totaal los staan van de beats van Koskivinen. Vooral tijdens de uitvoering van ‘Hearts’ en ‘Loveloop’ en een cover van Bon Iver’s ‘Skinny Love’ neemt de zangeres een wat treuzelende houding aan, wachtend tot zij weer het woord kan nemen. Ook missen de mierzoete liefdesliedjes van Toivonen soms kracht, vooral in vergelijking met bijvoorbeeld het tekstueel sterke ‘Skinny Love’. Bij de originaliteit die wel terug te vinden is in de showelementen en innovatieve snufjes steekt de muziek vooral aan het begin van het optreden sober af.

CONCLUSIE
De kwaliteit die aan het begin van het optreden mist wordt uiteindelijk ruimschoots goedgemaakt door nieuwer werk van de band. ‘Kisses’ geeft Toivonen en Koskivinen bijvoorbeeld wel de kans tot samenspel. De beats voor het nummer zijn opgenomen op een vlooienmarkt, vertelt Toivonen voordat Koskivinen de eerste tonen laat klinken. Eén ding is zeker: het duo heeft ook op muzikaal gebied nog genoeg in hun mars om hun elektronische popmuziek de diepgang te geven die het vanavond bij vlagen mist.

CIJFER
8