#ESNS13: Gnučči is er voor de meisjes

Linedancing op EDM-hiphopbeats

Erik Zwennes ,

Gnučči kun je kennen als Gnucci Banana, die vorig jaar ook al op Eurosonic stond. De muziek en energie zijn hetzelfde gebleven, misschien iets meer hiphop en wat minder electro. Dat ze in Zweden prima beats kunnen maken laat de dj zien. Gnučči zorgt voor het opzwepende accent.

GEZIEN
Gnučči, Eurosonic, Huize Maas main, 10 januari 2013

MUZIEK
't Is even wennen aan die tekentjes op de dubbele ‘c’ van Gnučči (zeg: ‘knoetsjie’). Een jaar geleden deed de Zweedse het nog zonder, maar nu stond er wel weer ‘Banana’ achter haar naam. De zangeres/mc, geboren als Ana Rab, is getrouwd met producer Spoek Mathambo. Dat verklaart onder meer de futuristische hiphop-beats waarmee ze een echte clubshow bouwt. 

PLUS
Gnučči beschikt over een aanstekelijk enthousiasme en enorm veel energie. Ze komt op met de mededeling dat de zaal los moet gaan en doet daar ook haar uitsterste best voor. Even lijkt het moeizaam te gaan, maar dan komen de ophitsende beats en die kekke bubbling-remix van Miike Snow’s Animal. Het geheime wapen van de Zweedse is haar technisch prima zangstem. Ze weet heel goed dat haar raps soms tekortschieten, wat ze compenseert met imponerende zangkunst.

MIN
Gnučči is de Zweedse Kreayshawn; een feestrapper met af en toe een slimme beatkeuze. Inhoudelijk stelt het niets voor en echt goede eigen liedjes heeft ze ook niet. Als electroclash nog happening was, deed Gnučči nu Peaches na. Over een grime-productie brult ze vrolijk ‘Oi!’. Over een jaar hoor je haar waarschijnlijk brullen over trap-beats. Het maakt haar helemaal niets uit en dat maakt het wel erg inwisselbaar en gemakkelijk.

CONCLUSIE
Gnučči maakt muziek voor de meisjes die dansjes willen doen. Twee jongens die hun ingestudeerde pasjes op het podium willen tonen, worden dan ook met een vieze blik weggekeken. Eigenlijk is dit vooral een optreden van de dj, die door een mc’ende Gnučči van extra kracht wordt voorzien. We mogen van links naar rechts over de dansvloer, armen gaan in de lucht, even een twerk-momentje en weer door. Het slaat nergens op, maar werkt als een trein. Voor een deel van de zaal dan. Zij die voor de muziek kwamen of even geen zin hebben in linedancing, druipen af. Dit doet ons eigen Skip & Die toch een stuk beter en eigener. De vraag ontstaat hoe het optreden zou zijn zonder de hype-mc. Waarschijnlijk niet heel veel minder. Nou vooruit, nog een keer in de X-Ray op Lowlands, maar dan is het klaar hoor.

CIJFER
6,5