#ESNS13: Hipster trap-party met Cashmere Cat

Noorse producer bouwt best bass-feestje

Ingmar Griffioen ,

Maar dat is toch Palmbomen? Nee, het is Cashmere Cat. We zijn niet gefopt door de organisatie: Kai Hugo, alias Palmbomen, staat elders te draaien. Alleen lijkt Cashmere Cat verdacht veel op ´m.
Muzikaal verschillen Palmbomen en Cashmere Cat nogal: waar Palmbomen gaat voor tropische electro, specialiseert de jonge Noor Cashmere Cat zich in trap, bass en hippe R&B- remixen voor liefhebbers van 2 Chainz.
Je moet 'm dan ook zien die Cashmere Cat.

GEZIEN
Cashmere Cat, Platformtheater Patio, Eurosonic, 10 januari 2013

MUZIEK
Magnus August Høiberg is een 24-jarige Noor met een snel groeiende reputatie. Hij leverde met de Mirror Maru EP dan ook een knappe blend van bass muziek, trap en futuristische hiphop en R&B. Wat ook hielp is dat Høiberg, die eerst onder eigen naam werkte, als Cashmere Cat remixes maakte voor Lana Del Rey en de Amerikaanse urban sterren 2 Chainz en Jeremih.

PLUS
De Noor opent met 'Kiss Kiss' van die waanzinnige EP, waarop hij zijn trap-visie ontvouwt. En dat is best indrukwekkend voor een Noorse youngster in het bepaald niet dunbevolkte EDM-wereldje. Dj'en kan Høiberg ook wel. Hij was als DJ Final al eens finalist in de DMC (zeg maar de turntablism champion's league). En met twee draaitafels en een laptop bouwt hij een knappe set met eigen werk en remixen, waarmee hij de bolletjes zwevende en voetjes van de vloer houdt. Deze cat weet van performen: hij is redelijk beweeglijk en krijgt op precies de juiste momenten de handen in de lucht. Ook gedurfd zijn de stiltes die hij laat vallen.

MIN
De stiltes die hij creëert kun je irritant noemen, maar Høiberg komt er zeker  zelfverzekerd mee over. Ook heeft Høiberg een softe R&B-kant die in zijn knappe remixen tot uiting komt. Die zwoele sounds en stemmetjes verweeft hij ook in zijn Eurosonic-set die gaandeweg minder 'hak op de trap' wordt. Hoe goed hij dat ook doet, je moet er wel van houden.

CONCLUSIE
De release van 'Mirror Maru' ontlokte kwalificaties als future of trap. Zover ging de recensie van Pitchfork niet, maar een 7.6 was niet onverdienstelijk. Høibergs kaarten zijn nog lang niet geschud en hij heeft voldoende troeven in handen. Met de remixen die in de tassen van de HudMo's, Rusties en de Baauers belandden, heeft hij ingangen genoeg. Daarnaast krijgt een eventuele opvolger van de EP gegarandeerd aandacht, maar de lat ligt ook op aanzienlijke hoogte. Op Eurosonic eindigt hij met harde bass en die 'Make That Booty Trap' banger laat ons smekend om meer achter...

CIJFER
7,5