3voor12 bespreekt Album van de Week (23): Disclosure

Settle bezorgt je een zomer vol luchtige flirts

Atze de Vrieze ,

Het recept voor een goede houseplaat bestond al toen Howard en Guy Lawrence nog geboren moesten worden. Respectievelijk 19 en 22 zijn ze, de twee Engelse broers die Disclosure vormen. Maar zelfs met de juiste ingrediënten en de juiste cakevorm is het weinigen gegeven om een hele reeks perfecte taartjes te bakken. Dat lukt Disclosure zo goed dat zelfs een paar sterke singles de plaat niet gehaald hebben. Settle is een van de meeste solide en hitgevoelige dance-albums in tijden en de absolute smaakmaker van de komende zomer.

Wie op dit moment op zoek gaat naar succesvolle Britse rockbands, heeft een flinke kluif. Folk-zangers? Meer dan genoeg. Popzangeressen? Ook. Maar ook de golf elektronische muziek die momenteel door het Verenigd Koninkrijk raast is niet mis. Natuurlijk werd die de afgelopen jaren sterk gedomineerd door dubstep en al zijn afgeleiden. Van keihard en lomp naar subtiel en artistiek. Maar de afgelopen maanden begint een andere stroming dominanter en dominanter te worden: house, slim aan het heden gekoppeld door terug te grijpen op de UK Garage, de afsplitsing die historisch gezien juist op de 'echte' house volgde. Disclosure werkte zich in de loop van 2012 langzaam in de kijker en is nog voor het debuut in de winkel ligt al in staat op eigen kracht zalen te vullen.

Hoe groot is het contrast tussen de masculiene producties van Magnetic Man of Cookie Monsta en deze elegante tracks van Disclosure. Dat komt niet in de laatste plaats door hun voorkeur voor vrouwelijke vocalen. We horen Eliza Doolittle in de typische garage track You & Me, Jessie Ware in Confess To Me en natuurlijk AlunaGeorge in White Noise. Maar ook de mannen (Ed MacFarlane van Friendly Fires in Defeated No More, Sam Smith in Latch) zorgen voor een aangename lichtvoetigheid, zonder ook maar een moment de edge te verliezen. Juist de keuze voor hun vocalisten geeft Disclosure een extra Engels tintje in een toch al door Engelsen gedomineerd genre (denk aan o.a. Ben Pearce en Duke Dumont).

Vaak wordt in de elektronische muziek onderschat wat de waarde is van een goede song. Disclosure snapt dat juist heel goed. De vocalen zitten frontaal in de mix en de plaat zit vol slimme ideetjes. De karakteristieke synthhook in White Noise bijvoorbeeld is eenvoudig maar zeer effectief. Evenals de manier waarop ze Latch open laten bloeien, door Sam Smith heel eventjes alle ruimte voor zichzelf te geven voor de beat volledig komt. De grootste verrassing is opener When A Fire Starts To Burn, met een ronkende, opruiende soulsample. Grab Her! en Stimulation zijn hitsige clubtracks zonder testosteronoverschot. De twee broers van Disclosure bezorgen je met Settle een zomer vol luchtige flirts. Als het vuurtje eenmaal aangestoken is, gaat het zich onverbiddelijk verspreiden.